Ved ikke om vi kan være venner længere

Hej jeg 11 år.
Vi har sådan et mobilskab hvor vi lægger vores mobiler ind i skolen og da vi så skal pakke sammen siger min mobil en lyd altså brummer og så en af mine veninder/klassekammerat kigger på den og læser beskeden og det hører en af drenge så og da jeg så kommer ind i klassen(jeg var ude på wc) siger han det så til mig og så siger han os hvad der stod i beskeden så hele klassen kan høre det. Jeg ved ik´ hvad jeg skal stille op jeg er mega skuffet og ved ikke om jeg gider være venner med min veninde mere

11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 11 årige

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver, for det du har oplevet er noget rigtig mange oplever hver dag. Uanset hvad der stod i beskeden til dig, har ingen ret til hverken at læse det eller give det videre uden din tilladelse. En besked er som et brev – en personlig ting. Man må heller ikke åbne andres breve. Da dette vil kunne gentage sig, ikke kun for dig, men også for andre i din klasse kan det måske være en idé at foreslå jeres lærer, at I aftaler regler omkring dette. Hvad tænker du om det?

Du funderer over, om du gider være venner med din veninde. Vi oplever tit gennem livet, at mennesker omkring os gør ting, som ikke er i orden eller som vi synes er dumt. For ikke at kassere en masse venner fra tid til anden, er det vigtigt, at vi lærer af hinanden – og at vi tør sige til/fra. Måske kan det derfor være en god idé, at du taler med din veninde om, hvad det gør ved dig, når hun bringer dine beskeder videre. Fortæl hende hvilke følelser det fremkalder hos dig , så du får fortalt hende hvor din grænse er. Hvis I får talt problemet igennem vil det fylde mindre i dine tanker og du kan atter få fokus på det, der gør, at I er venner.

Her til sidst kom jeg til at tænke på, at du i dine indstillinger på telefonen, nok godt kan gøre sådan, at beskedens indhold ikke popper op på startsiden, men at der bare står navnet på den, der har sendt dig beskeden. Har du en iPhone kan du gøre dette under “Indstillinger” > “Meddelelser” > og så finde “Beskeder”. Her kan du også fjerne pop-up funktionen helt, hvis du vil. Du kan evt. få hjælp til at gøre eller prøve at søge på google, hvis du har en anden model. Giver det mening? På den måde kan du også selv prøve at forhindre, at noget lignende skal ske for dig igen.

Det er rigtig flot, at du har skrevet til os og jeg håber, at du kan bruge mit svar ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe på børnetelefonen på tlf: 116 111.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.