Brev
Ved ikke om det er angst
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 12 år og ved ikke om jeg har angst
Jeg har kun fortalt det til min Aller bedste veninde.
I skolen så når vi fx skal læse en dansk, engelsk, tysk eller noget fra matematik bogen så begynder jeg altid at ryste, svede på mine hænder, spænder i musklerne og kan slet ikke finde ro før alt er læst uden at jeg skulle læse..
Jeg rækker heller aldrig hånden op medmindre jeg er 110%sikker på at det er rigtigt
I en fremlæggelse er jeg ALTID i grupper og jeg er så nervøs når vi skal fremlægge jeg har slet ikke lysten til at tage i skole.. Næste år skal jeg ind på en større skole og den tanke kan jeg slet ikke have jeg vil virkelig ikke ind i en større ny klasse med få fra min gamle klasse til den tid.
Ved ikke om jeg har lidt angst eller hvad det er det har ihvertfald stået på alt for længe
Hilsen den 12 årige pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige
I dit tilfælde er det ikke så vigtigt at komme dine følelser i en bestemt ‘kasse’. Uanset hvad – så mærker du en reaktion hos dig selv, der ikke føles rar.
Det vigtige er, at du får det godt, så du ikke længere skal være så nervøs, når du er i skole.
Derfor synes jeg, at du skal overveje at tage en snak med dine forældre eller din lærer om de følelser, der rammer dig. Det er nemlig vigtigt, at de voksne ved, hvordan du har det, og at de kender til det, der rammer dig. Det er nemlig dem, der kan hjælpe dig.
Hvis dine lærere ved mere om, hvordan du egentlig har det, så kan de passe lidt bedre på dig. I kan sammen finde ud af, hvordan I allerbedst kan arbejde med usikkerheden.
Jeg ved, at mange mennesker (også) kan genkende det, du beskriver. For ingen mennesker, kan være 110 % sikker på noget, før de svarer.
Måske kan du og din lærer aftale, hvornår han/hun må spørge dig om noget. Det kan også være, at I på forhånd har aftalt et spørgsmål, du skal svare på. På den måde øver du dig i at få sagt noget uden at skulle sidde og være nervøs for at “blive valgt”. Mon det kunne være en mulighed at tale med din lærer?
Måske det også kunne være en ide, at I snakker lidt om den nye skolestart i klassen. Måske er der også andre af dine kammerater, der har det ligesom dig? Det kan både være spændende og lidt skræmmende at tage hul på noget nyt. Og derfor kunne det måske være dejligt at dele tanker med hinanden?
Hvad tænker din veninde om den større skole? Måske I sammen kunne lave en liste med fordele og ulemper. Det kan du overveje. For måske der også er noget godt ved det?!
Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at kontakte os igen på 116111.
Mange hilsner
BørneTelefonen