Ved ikke om det er angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12 årige pige

I dit tilfælde er det ikke så vigtigt at komme dine følelser i en bestemt ‘kasse’. Uanset hvad – så mærker du en reaktion hos dig selv, der ikke føles rar.

Det vigtige er, at du får det godt, så du ikke længere skal være så nervøs, når du er i skole.

Derfor synes jeg, at du skal overveje at tage en snak med dine forældre eller din lærer om de følelser, der rammer dig. Det er nemlig vigtigt, at de voksne ved, hvordan du har det, og at de kender til det, der rammer dig. Det er nemlig dem, der kan hjælpe dig.

Hvis dine lærere ved mere om, hvordan du egentlig har det, så kan de passe lidt bedre på dig. I kan sammen finde ud af, hvordan I allerbedst kan arbejde med usikkerheden.

Jeg ved, at mange mennesker (også) kan genkende det, du beskriver. For ingen mennesker, kan være 110 % sikker på noget, før de svarer.

Måske kan du og din lærer aftale, hvornår han/hun må spørge dig om noget. Det kan også være, at I på forhånd har aftalt et spørgsmål, du skal svare på. På den måde øver du dig i at få sagt noget uden at skulle sidde og være nervøs for at “blive valgt”. Mon det kunne være en mulighed at tale med din lærer?

Måske det også kunne være en ide, at I snakker lidt om den nye skolestart i klassen. Måske er der også andre af dine kammerater, der har det ligesom dig? Det kan både være spændende og lidt skræmmende at tage hul på noget nyt. Og derfor kunne det måske være dejligt at dele tanker med hinanden?

Hvad tænker din veninde om den større skole? Måske I sammen kunne lave en liste med fordele og ulemper. Det kan du overveje. For måske der også er noget godt ved det?!

Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at kontakte os igen på 116111.

Mange hilsner
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.