USA ja tak

Hej BB!

Jeg er en pige på 16 år. Siden jeg var helt lille ville jeg altid rejse til det store land USA. Da jeg var lille troede jeg altid at der ville være muligheden for at rejse derhen, for min far og jeg rejste meget rundt i europa, men nu har min far ikke så mange penge som før, så muligheden for at rejse til USA var der ikke mere..

Min mor og jeg har meget talt om at jeg gerne vil bo over i USA og bygge mit liv derover, så vi snakkede om at efter gymnasium kunne jeg studere derover på college, men men det er bare for lang tid for mig og vente.. Jeg går i 9 klasse og har nu ventet siden jeg var syv år og det vil svare til at jeg har ventet i 9 år, og at jeg skal vente over 3 år mere, det vil jeg ikke overskue, vil bare væk..

Men derfor jeg skriver det her brev er fordi jeg vil gerne have noget hjælp. Jeg ved godt at jeg kan tage til USA næste år som udvekslings student i et år, men jeg vil hellere være der over f.eks i en sommerferie hvor jeg kan bo ved en familie og leve som en Amerikansk pige for en sommer. For så kan jeg godt vente til at komme til USA efter gymnasium, bare jeg får det oplevet hvordan det er. Det ville være en stor hjælp hvis i vil hjælpe mig!

Hilsen fra mig af 🙂

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit brev. Hvor er det bare en skøn nysgerrighed og vilje, du udstråler. Sikke en god energi – der er da ingen tvivl om, at du vil gøre rigtig meget for at følge dine drømme, og du lyder samtidig som en pige, der godt ved hvad hendes drømme er - fantastisk.

Det lyder som en rigtig fin plan at komme derover og få snuset til det og forhåbentlig blive bekræftet i, at det er et land, du gerne vil tilbage til efter gymnasiet. Og din tanke om, at bo hos en familie, tænker jeg måske vil gøre, at du får en større indsigt i, hvordan det er at være amerikaner, og hvordan det er at have sin hverdag derovre. I modsætning til hvis du rejste rundt i en sommerferie derovre, på denne måde får du en anden mulighed for at komme et par lag dybere ned i deres tanker og hverdagsliv.

Og hvilke muligheder ligger der så for det… Der findes et utal af forskellige organisationer, som tilbyder alt fra tre ugers ophold i en sommerferie til længerevarende ophold. Kunne det være en mulighed at tale med den person på din skole, som står for at vejlede eleverne til, hvad der er af muligheder efter niende klasse – altså en slags studievejleder? En studievejleder ved for det meste, hvad der rører sig for unge i din alder, så det kunne være, at han eller hun havde nogle kontakter til organisationer, som formidler kontakter mellem danske unge og amerikanske familier?

En anden mulighed kunne være at bede din mor eller far om hjælp til at undersøge mulighederne. I kan sammen undersøge, hvad der er muligheder og ud fra det beslutte, hvad der så lyder til at opfylde dine forventninger og behov bedst muligt..

Hvis du ikke bliver klogere af de to forslag, så kunne en tredje mulighed være at ringe til den Amerikanske Ambassade og høre dem, om de har nogle forslag til, hvilke organisationer, som kan tilbyde det, du efterspørger.

Jeg håber, at du kan bruge forslagene og forhåbentlig får en pragtfuld sommerferie i USA!

Bedste hilsner

BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.