Brev
Underlig engelsk lærer
Hej brevkasse.
Jeg skriver til jer fordi jeg igår oplevede noget som var ret underligt og jeg håber i vil svare tilbage.
Jeg var i min parallel klasse, og stod cirka 2 skridt fra katederet og jeg kiggede ret nysgerrigt på en papkasse hvor der stod en ark diktater i, og den diktat havde min klasse allerede lavet. Så spørg min parallel klasses dansk lærer (min engelsk lærer) hun spørg så: “Står du og kigger på min ting?” så sagde jeg: “Ja, men vi har allerede lavet den diktat såå..” Så blev hun rigtig sur på mig, hvilket jeg ikke kunne forstå eftersom jeg ikke har begået noget kriminelt og forkert, synes jeg.
Så diskuterede jeg med hende, og så sagde jeg, at jeg ikke havde gjort noget forkert så blev hun sur og råbte på mig, og så sagde hun at jeg var irriterende, og at hun aldrig nogensinde havde råbt så meget af en elev før i dette skoleår. Jeg tænkte bare: “Synd for dig” der er da ikke nogle der har bedt hende om at hæve hendes stemme så meget, især når det er over små ting! Jeg føler bare hun overeagere så meget, og jeg følte mig meget ydmyget da hun sagde jeg var i irriterende.
Så sagde hun at jeg skulle gå ud af klassen, så gik jeg ud og kom tilbage i frikvarteret, og der sagde hun at jeg ikke måtte være der indtil jeg havde lært at opføre mig ordenligt. Jeg føler min engelsk lærer hader mig, og jeg er rigtig bange eftersom vi snart skal have karakter og jeg er god til faget engelsk, jeg er bange for hun giver mig en karakter mindre netop på grund af det der.
Hun er typen der bære meget nag, og jeg vil nødig gå ned i karakter på grund af det.
Hvad gør jeg?
Det skal lige siges at når jeg prøver at være sød mod hende så afviser hun hele tiden, og hun giver mig dårligere karakter.
Er det bare mig, eller er min engelsk lærer mærkelig?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Det lyder ikke til at være rart for dig i skolen lige nu, og jeg kan godt forstå, du spørger om, hvad du skal gøre.
Man kan som lærere og elever ikke holde lige meget af alle. Men en ting, der er sikkert, er, at man skal behandle hinanden med respekt og anerkendelse, og det lader det ikke til, at din lærer gør, når jeg læser dit brev. Det kan godt være, at du ikke er hendes yndlingselev, men det betyder ikke, at hun kan opføre sig på den måde. Din lærer er den voksne, og det er hende, der har ansvar sammen med elever for, at der er en ordentlig tone, og det lyder det ikke til, at hun kan magte lige nu.
Du spørger, om det bare er dig? Det kan godt være, at det er dig, der gør noget ved hende, som gør hende sur, men hendes opførsel er ikke i orden. Jeg tænker, at det er meget vigtigt, at I får talt sammen på en ordentlig måde, hvor du får fortalt, hvordan du oplever, at hun behandler dig. Hvis ikke hun ved besked på, hvad det gør ved dig, så kan hun ikke ændre sig.
Kunne du bede din forældre om at hjælpe med at få et møde på skolen, hvor I får snakket alle sammen? Jeg tror desværre ikke, at det er noget, der ændrer sig, hvis ikke I får en snak om det. Måske er der andre på skolen eller i din klasse, der også føler sig dårlig behandlet af hende, men ikke har haft det samme mod som dig til at bede om hjælp...
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen