Brev
Uhyggelig lærer
Hej
Jeg er begyndt i 6 klasse for noget tid siden og jeg har fået en ny lærer
Han har haft mine søskende før så han kender godt min familie osv.
Jeg synes allerede fra starten af at han var uhyggelig han kiggede mærkeligt og jeg synes det var meget ubehageligt
Næsten første gang vi havde ham som lærer skulle vi (min klasse) lige fortælle lidt om os selv og sådan noget og da det var min tur sagde han ud til hele klassen og til mig “du er helt klart den flotteste i din familie” jeg synes det var mega ubehageligt at for af vide af sin egen lærer
Efter det var sket har jeg ikke rigtig turde at snakke til ham fordi jeg synes han er uhyggelig
Han sagde også noget til mig i dag han sagde at han synes min familie er rigtig flotte og at min søster er rigtig smuk og fin jeg synes det var mega klamt at sige og jeg får ikke lært noget fordi jeg tør ikke at spørge ham om hjælp pga det han siger til mig og min familie
Please hjælp mig
Tak på forhånd
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå, at du ikke bryder dig om de kommentarer, som din nye lærer har sagt til dig. Selvom det for det meste er dejligt at få komplimenter, så virker det mærkeligt, når ens lærer komplimenterer ens udseende. Det er ikke hans opgave!
Derfor skal han selvfølgelig have at vide, at du ikke bryder dig om det, så kommentarerne kan stoppes, så du ikke længere skal føle, at han er “uhyggelig”.
Det kan være rigtig svært at få sagt fra, især fordi han jo både er voksen og din lærer. Derfor tænker jeg på, om der mon er nogle af dine klassekammerater, der har hørt kommentarerne? Hvis ja, kan de måske hjælpe dig med at få sagt til læreren, at det da er “en mærkelig kommentar”. Sådan en lille “kvik” bemærkning kan måske få ham til at tænke over det, han har sagt, så han forhåbentlig stopper med at tale sådan til dig.. for måske tænker han slet ikke selv over, at det er mærkeligt at tale sådan til en elev.
Virker det ikke, kunne du måske sige det direkte til ham, altså at du ikke synes det er rart, når han siger noget om dit udseende.
Hvis du ikke føler, du kan sige det direkte til ham, skal du sige det til en anden voksen, fx til en anden lærer eller til dine forældre. Så er det dem, der må hjælpe dig med at få ham til at tale anderledes til dig. Der er nemlig ingen, der kan lære noget, hvis man føler sig utryg.
Måske kan du vise din mor eller far dit brev og mit svar, så de ved, hvad du har brug for hjælp til.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, så du ikke længere skal gå alene med de følelser, som kommentarerne får dig til at føle. Hvis du har brug for en snak, må du altid ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen