Brev
Udvekslingsstudent
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen
Kære Brevkasse,
Jeg er en pige på 15 år lige er startet i 9. Klasse. Derfor har jeg tænkt meget på, hvad jeg skal bagefter.
Jeg har en drøm om at være udvekslingsstudent i et år. Den drøm blev hurtigt knust da jeg fandt ud af, at det kunne der aldrig blive penge til.
Jeg har brug for at komme lidt væk hjemme fra, hvor vi bor. Jeg vil opleve noget og have et pusterum fra alt det der hjemme.
Har hellere aldrig rigtig været ude at rejse og har hørt så meget fantastisk om udvekslingsophold fra min kusine. Hun var afsted i USA.
Mit spørgsmål lyder på om man kan få tilskud og støtte til udveksling i udelandet? Og om det ændrer på noget, at det er i europa?
Jeg er godt klar over, at det betales ud i ét modsat til efterskole, men er der virkelig ikke noget at komme efter, hvis den økonomiske støtte ikke kan findes?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tusinde tak for dit brev. Du har nogle rigtige fornuftige tanker, og du lyder som en moden pige.
Jeg kan godt forstå, at du drømmer om at være udvekslingsstudent. At komme lidt væk kan måske give mulighed for, at du får tid og plads, til at bare være dig og udvikle dig i den retning du ønsker det.
Det er muligt at søge nogle legater, som kan hjælpe en med at betale for lidt af opholdet. Man kan låne en legat-håndbog på biblioteket. Her kan du læse hvem der støtter et ophold, som det du ønsker. Måske kan du få hjælp af dine forældre eller af en vejleder.
Hvis ikke det kan lade sig gøre nu og her, så synes jeg, at du måske alligevel skal overveje om du kan komme væk på en anden måde. Det kan fx være efterskole, som du selv nævner. Men måske kan du undersøge det? Det kan også være, at du kan komme på en kortere sprogskole tur i udlandet. Det er måske mere overskueligt økonomisk?
Hvis du senere er på en videregående uddannelse, eller erhvervsuddannelse, kan man også komme på udveksling, selvom det er god tid til. Lige meget hvad, skal du ikke opgive din drøm om at komme ud i verden.
Jeg vil anbefale dig, at du taler med en vejleder på din skole om det. En studievejleder kan hjælpe dig med, at finde rundt i mulighederne. Det er selvfølgelig også vigtigt at du taler med din familie om det. Deres opbakning og støtte i dine tanker, kan være dét der gør det hele muligt. Og som kan gøre det til en succes. Det er jo også vigtigt, at din familie er tryg i det at du skal afsted.
Jeg håber inderligt at det lykkedes for dig. Et udvekslingsophold, eller at komme lidt væk, kan være rigtig godt og sundt. Og det kan være med til, at man oplever nye sider af sig selv. Sider som kan være med til at styrke en.
Jeg håber du kan bruge mine råd, så du kan komme afsted, på den ene eller den anden måde. Verden er din legeplads. Jeg hepper på dig.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen