Udvekslingsstudent

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Tusinde tak for dit brev. Du har nogle rigtige fornuftige tanker, og du lyder som en moden pige.
Jeg kan godt forstå, at du drømmer om at være udvekslingsstudent. At komme lidt væk kan måske give mulighed for, at du får tid og plads, til at bare være dig og udvikle dig i den retning du ønsker det.

Det er muligt at søge nogle legater, som kan hjælpe en med at betale for lidt af opholdet. Man kan låne en legat-håndbog på biblioteket. Her kan du læse hvem der støtter et ophold, som det du ønsker. Måske kan du få hjælp af dine forældre eller af en vejleder.

Hvis ikke det kan lade sig gøre nu og her, så synes jeg, at du måske alligevel skal overveje om du kan komme væk på en anden måde. Det kan fx være efterskole, som du selv nævner. Men måske kan du undersøge det? Det kan også være, at du kan komme på en kortere sprogskole tur i udlandet. Det er måske mere overskueligt økonomisk?

Hvis du senere er på en videregående uddannelse, eller erhvervsuddannelse, kan man også komme på udveksling, selvom det er god tid til. Lige meget hvad, skal du ikke opgive din drøm om at komme ud i verden.

Jeg vil anbefale dig, at du taler med en vejleder på din skole om det. En studievejleder kan hjælpe dig med, at finde rundt i mulighederne. Det er selvfølgelig også vigtigt at du taler med din familie om det. Deres opbakning og støtte i dine tanker, kan være dét der gør det hele muligt. Og som kan gøre det til en succes. Det er jo også vigtigt, at din familie er tryg i det at du skal afsted.

Jeg håber inderligt at det lykkedes for dig. Et udvekslingsophold, eller at komme lidt væk, kan være rigtig godt og sundt. Og det kan være med til, at man oplever nye sider af sig selv. Sider som kan være med til at styrke en.

Jeg håber du kan bruge mine råd, så du kan komme afsted, på den ene eller den anden måde. Verden er din legeplads. Jeg hepper på dig.

Mange hilsner fra
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.