Brev
udfordring
Hej.
Jeg har et lille problem, som de fleste nok ville betegne som et luksus-problem, men det begynder virkelig at påvirke mig nu.
Jeg føler mig på ingen måde udfordret i skolen, og gider faktisk ikke møde op, fordi det er spild af tid. Trods ingen synderlig interesse får jeg topkarakterer, trods jeg ikke arbejder for det – hvilket er lidt pinligt når mine klassekammerater (som slider i det) ikke får samme anerkendelse. Jeg går i 10. klasse, og venter kun på at komme videre i gymnasiet, selvom det også kan være hyggeligt socialt, hvor jeg er nu.
Jeg overvejer at fortælle mit “problem” til min lærer, fordi det fylder så meget for mig, men hvad skulle jeg sige? Undervisningen er ellers rigtig god, men mine 30 medmennesker har ofte brug for mange gentagelser, hvor jeg på forhånd allerede kender stoffet. Jeg føler mig på ingen måde hævet over dem( snart omvendt). Jeg har kun få nære venner, men det gør mig heller ikke noget.
Jeg er på ingen måde den artige elev, selvom jeg godt kan fremstå sådan, fordi jeg ikke taler så meget, som andre måske har behov for. Tidligere var jeg næsten gået fra timen før jeg var mødt op, men jeg har lovet mig selv, at jeg vil afholde mig fra den løsning i år selvom det er fristende.
Er der nogen tilbud til sådan en som mig? eventuelt noget jeg kunne finde på nettet som et onlinetilbud? umildbart kan jeg ikke finde noget, men måske I kender til noget, som jeg ikke kender?
Hvordan skulle jeg formulere mig, hvis jeg nu hev fat i min lærer?
Kan sammenligne det lidt med forventningen om at komme til en koncert med et rock band – høj musik og hurtige rytmer. Men da man ankommer, er bandet skiftet ud med Sussi og Leo..
mvh.
det omvandrende “luksus-problem”.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ung på 17 år.
Tak for dit brev. Jeg synes, at du er rigtig god til at beskrive din udfordring. Det at kede sig i undervisningen er ikke rart. Jeg vil gøre mit bedste for at komme med nogle bud, som du kan bruge.
For det første, tænker jeg, at det er lige meget hvad andre kalder det, når du føler, at det er et problem, så er det et problem.
Jeg tænker, at du gør det helt rigtige ved at gå i skole og være med i undervisningen. Det vil være ærgerligt, at du bliver smidt ud på grund af fravær.
Du har kun knapt 4 måneder tilbage i 10. klasse og efter sommerferien, skal du starte på gymnasium. Niveauet på gymnasiet er betydelig højere end 10. klasse, så hold ud.
Når det er sagt, synes jeg helt sikkert, at du skal tale med din lærer om det.
Du kan starte med at sige: At du synes, at undervisningen er rigtig god, som du selv skriver, men at du ikke føler at du får den udfordring, der kan inspirerer dig. Hvad tænker du om det?
Din lærer vil være den, der er bedst til at finde materiale, som kan udfordre dig, her de sidste måneder inden eksamen.
Jeg håber, at du får mod til at tale med din lærer om det. Måske kan det hjælpe dig at vide, at din lærer skal ‘undervisningsdifferentiere’ – det vil sige bedst muligt sikre faglig udfordring til alle elever – uanset niveau og modenhed. Det ved din lærer, for der undervises i undervisningsdifferentiering  på læreruddannelsen.
Hvis du gerne vil tale det igennem med en anden først, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111
Til sidst vil jeg sige at det er godt at du har nære venner, det betyder mere at have få nære venner end at have mange, som man ikke kan være tæt med.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen