udfordring

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ung på 17 år.

Tak for dit brev. Jeg synes, at du er rigtig god til at beskrive din udfordring. Det at kede sig i undervisningen er ikke rart. Jeg vil gøre mit bedste for at komme med nogle bud, som du kan bruge.

For det første, tænker jeg, at det er lige meget hvad andre kalder det, når du føler, at det er et problem, så er det et problem.

Jeg tænker, at du gør det helt rigtige ved at gå i skole og være med i undervisningen. Det vil være ærgerligt, at du bliver smidt ud på grund af fravær.

Du har kun knapt 4 måneder tilbage i 10. klasse og efter sommerferien, skal du starte på gymnasium. Niveauet på gymnasiet er betydelig højere end 10. klasse, så hold ud.

Når det er sagt, synes jeg helt sikkert, at du skal tale med din lærer om det.

Du kan starte med at sige: At du synes, at undervisningen er rigtig god, som du selv skriver, men at du ikke føler at du får den udfordring, der kan inspirerer dig. Hvad tænker du om det?

Din lærer vil være den, der er bedst til at finde materiale, som kan udfordre dig, her de sidste måneder inden eksamen.

Jeg håber, at du får mod til at tale med din lærer om det. Måske kan det hjælpe dig at vide, at din lærer skal ‘undervisningsdifferentiere’ – det vil sige bedst muligt sikre faglig udfordring til alle elever – uanset niveau og modenhed. Det ved din lærer, for der undervises i undervisningsdifferentiering  på læreruddannelsen.

Hvis du gerne vil tale det igennem med en anden først, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111

Til sidst vil jeg sige at det er godt at du har nære venner, det betyder mere at have få nære venner end at have mange, som man ikke kan være tæt med.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.