uddansels

hej
jeg er en pige på 15 år og er i gang med 9 klasse men jeg er tudeferdig over at jeg ikke ved hvad jeg skal næste skole år, jeg vil gerne noget med teater eller skuge spil og på njverne tidspunkt går jeg på en efterskole.

Jeg har tænkt på om efterskole igen ville være en god ide og det vil jeg gerne men da mine forældre har haft min kusine bone i 5 år pga hendes forælder var alkoholiger og svigtet hende (og hverken den komune hun kom fra og hvores ville støtte hvekten efterskole og mine forælder med det 4″barn”)

Så jeg tør ikke spørger dem om det var en mulighed pga dette år allerrede har kostet familien maaaangevpenge. Jeg kan ikke gå til min uuvejleder pga at hun er syge meldt.

HJÆLP MIG!!!!!!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Du skriver, at du ikke helt ved hvad der skal ske næste år. Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig trist eller er lidt bekymret, for det kan føles ubehageligt at sidde og ikke vide hvad der skal ske. Men samtidig kan det måske også være lidt spændende ikke helt at vide hvad fremtiden bringer...

Jeg ved, at der er flere unge, der sidder og heller ikke helt ved hvad de skal i fremtiden, eller hvordan de helt præcist når deres drømme. Selvom man måske ikke lige kommer ind på den skole eller uddannelse, som man gerne vil, så vil jeg sige, at der er mange muligheder i dag, og at dette både kan være forvirrende for nogle, men måske også rart, da man således kan opnå sine drømme via forskellige veje, fx forskellige kurser og uddannelser.

Nogle gange skal man prøve flere forskellige ting for at finde ud af, hvad man vil i sit liv, og nogle gange kan ens ønsker og drømme måske også ændre sig igennem livet.

Derfor er det en god ide, som du også skriver, at tale med en vejleder om dine ønsker. Således at du kan få gode råd om hvilke muligheder du har for at prøve de ting du gerne vil. Du skriver, at din vejleder er sygemeldt, men jeg tænker at skolen eller din klasselærer måske kan finde en anden vejleder til dig, eller også kan skolen henvise dig til en vejleder i den by eller kommune du bor i, som du måske også kan tale med?

Jeg vil også råde dig til at tale med dine forældre om dine følelser og bekymringer, således at de ved hvordan du har det, og bedst muligt kan støtte dig.

Du skriver, at du interesserer dig for teater og skuespil, måske det er muligt at vælge dette som et valgfag på en skole? Eller lave noget af dette i din fritid?

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe, ellers er du velkommen til at kontakte os enten via BørneChatten eller på BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver.

Kh
BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.