Brev
Uddannelseskrise
Kære bb.
Jeg står lige nu i den situation at jeg simpelhen ikke kan holde ud at gå på gymnasiet mere! Lige nu går jeg i første hf, og jeg kæmper virkelig med koncentrationsbesvær og er faldet meget bagud rent fagligt,
opgaverne laver jeg ikke mere, men sender bare tomme dokumenter, så lige nu går jeg her egentlig bare udelukkende pga mine forældres forventninger om at jeg nok skal klare det, og derudover ved jeg ellers bare ikke hvad jeg skal med mit liv rent job og uddannelsesmæssigt.
Jeg er virkelig stresset, og trækker mig rigtig meget socialt i skolen, så udover ikke at kunne klare det faglige er jeg super ensom i skolen, og jeg har tegn på stress som er vejrtrækningsbesvær dagligt når jeg er i skole og engang imellem brystsmerter…
jeg er på nippen til at droppe ud, men vil helst venter til jeg bliver 18 om en måned, da det jo er der, det udelukkende er min egen beslutning, men jeg aner simpelhen bare ikke hvad jeg så skal, og har ærligtalt bare brug for et pusterum fra alt hvad der har med skole at gøre,
og job vil jeg også have svært ved at få, da jeg lider af generaliseret angst og en smule socialangst, og vil på ingen måde kunne klare et job hvor jeg kan risikere at få aftenvagter…
så jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal gøre eller stille op, jeg er så frustreret, for mit liv går i virkeligheden så pisse godt, jeg har verdens dejligste kæreste, som jeg tilbringer hver eneste dag med, og en super dejlig familie,
men det med job og uddannelse trække mig fuldstændig ned i den sorte kuldkælder,
og jeg er så desperat på at der snart skal ske noget, for jeg kan ikke bare gå rundt på gymnasiet og være fysisk til stede, men ikke psykisk, og nu synes jeg snart at jeg har givet hf en fair chance,
men jeg kan bare ikke holde det ud, jeg har ikke længere lyst til at jeg i hverdagen skal vågne op og bare “overleve” dagen, jeg har lyst til at vågne op og tænke “det her bliver en god dag” og lave noget jeg har lyst til.
Så har virkelig brug for nogle gode råd til hvad jeg skal stille op.
På Forhånd tak for svar
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Hvor er det godt, du skriver ind og deler dine tanker om at droppe ud af gymnasiet. Det lyder til, at der er rigtig mange ting, der fylder lige nu, og derfor er det rigtig godt, du rækker ud efter hjælp. Jeg håber, at jeg kan komme med nogle råd til, hvad du kan gøre.
Det lyder til, at skolen virkelig frustrerer dig, og det har også store konsekvenser for dig. Du har koncentrationsbesvær, føler dig stresset og ensom, og lige nu skal hverdagen bare ”overleves”. Det er bestemt ikke rart, og derfor er det også rigtig godt, at du stopper op og mærker efter.
Du overvejer, om du skal droppe ud nu, eller vente til du bliver 18 år om en måned, da det så er din egen beslutning. Ligegyldigt om du gør det nu, eller om en måned, så synes jeg, det er vigtigt, at du får talt med nogen omkring det. Det er en stor beslutning at sidde med selv, og det kan hjælpe at få delt sine tanker.
Først og fremmest synes jeg, at du skal tage fat i studievejlederen på skolen. Studievejlederen vil kunne hjælpe dig med at se på dine muligheder, og vil også kunne hjælpe dig med at tage fat i din UU-vejleder.
Din UU-vejleder er den, der hjælper dig, hvis du evt. stopper på gymnasiet. UU-vejlederen ved en masse omkring andre uddannelsesmuligheder, som måske passer bedre til dig. Han/hun ved også, hvilke tilbud der er i din kommune, som kan støtte dig bedst muligt, så du kan få det bedre.
Du skriver, at du udelukkende går på gymnasiet pga. dine forældres forventninger. Jeg tænker på, om du har vendt dine tanker med dine forældre? Det er naturligvis forståeligt, at du kan være nervøs for at tale med dem, og at du måske er bange for at skuffe dem. Hvis du synes, det er svært, at skulle tage hul på snakken med dem, kan du måske starte ud med at vise dem dit brev – og mit svar.
Det vigtigste er, at du får det godt igen, og at du følger dit hjerte i forhold til uddannelse og job. Så du får de dage, hvor du tænker, at ”det bliver en god dag”. Det tænker jeg også dine forældre har interesse i.
Du har verdens dejligste kæreste, og det er rigtig dejligt, at du også har en masse positive ting i dit liv. Har du vendt dine tanker omkring skolen med din kæreste? Måske kan din kæreste også hjælpe dig i forhold til at få talt med dine forældre. Det kan nemlig være rart at have en, man ved, der støtter én i en svær samtale.
Hvis dit koncentrationsbesvær, vejrtrækningsproblemer og brystsmerter fortsætter, så er mit råd til dig, at du skal tage kontakt til din læge og blive undersøgt. Du har helt ret i, at det kan være symptomer på stress, men den kan også være andre årsager, og derfor er det vigtigt, at din læge ser på det. Din læge vil også kunne hjælpe dig i forhold til din angst.
Jeg håber, du får delt dine tanker med dem omkring dig. Og at du får truffet et valg, der fungerer for dig. Det er, som sagt, rigtig godt, at du stopper op og mærker efter.
Du er altid velkommen til at skrive til os igen. Du kan også kontakte os via BørneTelefonen på 116111 eller på SMS og chat.
Kærlig hilsen BørneTelefonen