Uddannelses kaos

Kære bb.
Jeg skriver herind da jeg ikke rigtig ved hvor jeg ellers skal søge til råds, jeg står i denne situation at jeg lige nu går på hf (første år), og jeg hader det som pesten, jeg er slet ikke skole typen, og jeg falder bare mere og mere fra, jeg har flere gange talt med mine forældre om det, men hver gang har de bare gjort alt for at overbevise mig om at hf er det rigtige for mig, de har fået mig til samtale med uvejleder, mentor osv… men motivationen har kun været der i et par dage og så forsvinder den igen…

jeg har faktisk længe godt kunne tænkte mig at bliver maler, og har endelig taget beslutningen om at gøre det efter sommer, altså så jeg droppe ud af hf, dog er dette ikke noget mine forældre skal vide noget om før jeg bliver 18 om ca 2 måneder, og selvom de ikke kan sige noget til det der, så ved jeg godt at de enten forventer at jeg bliver på hf indtil sommer eller at jeg finder mig et arbejde, og ingen af mulighederne virker realevante for mig, da jeg allerede nu er virkelig deprimeret af at være i skole, jeg kan ikke længere se noget formål med det, og er så ked af det hver dag.

I timerne laver jeg ikke en skid, og jeg synes det er sygt frusterende… et arbejde ville være rigtig svært at finde pga min alder, plus at jeg er virkelig angst for sene vagter, altså aftenvagter, og det er ligesom svært at finde et job som ikke har det, med den alder jeg har… jeg er virkelig stresset helt op, og det er en kamp for mig i skole hver dag, især når jeg intet formål har ved at gå her, ud over at gøre mine forældre tilfredse… jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for har godt nok også hørt at man ikke bare kan gå derhjemme, uden at være igang med skole, eller have et arbejde, så synes bare at det er så ærgerligt at maleruddannelsen først starter om et halvt år ca…

så hvad kan jeg gøre? for fortsætter jeg her på hf, ender det bare med at jeg bliver smidt ud fordi jeg på ingen måde tager det seriøst… jeg er også virkelig bange for at fortælle det hele til mine forældre, da jeg udemærket godt ved hvad de forventer af mig, og jeg har mødt mange fordomme om at jeg gerne vil være maler, som jeg har villet siden jeg gik i 8 kl, derfor er jeg dsv aldrig endt på den udddannelse, som jeg så nu har taget beslutningen om at det er det jeg skal nu, netop fordi jeg skal lytte til hvad jeg selv vil, og også hvad der er bedst for mig psykisk, da jeg psykisk bliver nedkørt af at gå på hf…
Kh fra mig
Og undskylder den meget lange roman, men håber min problemstilling bare giver en smule mening 🙂

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit brev, hvor du beskriver at du er træt af at gå på HF og intet formål ser med det.

Du har talt med dine forældre, vejleder og mentorer – men du er ikke motiveret til HF.

Jeg synes det er sejt, at du er så målrettet om at ville noget andet end HF. Det ville være en anden historie, hvis ikke du havde en plan B til HF. Men det har du…. Du vil på en erhvervsuddannelse og være maler.

Du skriver, at du har mødt mange fordomme om at være maler. Det har jeg hørt før om andre erhvervsuddannelser, og det er desværre en tendens i vores samfund.

“Nogle” har fundet på at gymnasie og HF er mere værd end at tillære sig et håndværk. Jeg synes at dette er helt forkert og derfor bliver jeg altid glad, når jeg hører fra unge der vil bryde disse fordomme og istedet følge deres hjerte. Intet er bedre end noget andet.

Det er forståeligt, at du er nervøs for at fortælle dine forældre om din endelige beslutning. Men det er nu engang din fremtid det gælder. Hvis du har svært ved at sige det til dem, kunne en mulighed så være at du viste dem brevet du sendte til os med dette tilhørende svar?

Det er vigtigt, at du er motiveret for din fremtid og følger dit hjerte. Det er sådan at man opnår mest glæde i livet. Det tænker jeg også at dine forældre har interesse i.

Grunden til, at de tænker HF som noget for dig, er det måske fordi de selv har en studentereksamen? Måske kender de ingen med en erhvervsuddannelse, og de har derfor svært ved at forstille sig hvordan det er at arbejde som maler. Jeg ved det ikke, men spekulrer bare på, om det kunne være sådan?

Kunne du måske invitere dem med næste gang der er åben hus for uddannelser? Jeg ved ikke hvornår det er, men jeg ved, at mange byer afvikler sådanne arrangementer for unge mennesker (og deres forældre). Prøv at spørg en studievejleder om hvornår det er der, hvor du bor.

Du nævner at der først er opstart som maler til sommer. Det er selvfølgelig uheldigt, for som du også skriver, så er det ikke en god ide at gå hjemme indtil da.

En mulighed kunne være at finde en “praktikplads” som maler. Så kunne du prøve det af inden du startede på skolen. Og måske var der mulighed for, at du kunne blive der i rigtig praktik under dit uddannelses forløb? Jeg ved ikke, om du kender nogen indenfor malerbranchen, som kunne hjælpe dig med at få lidt erfaring. Og det er heller ikke sikkert, at du ville kunne få løn, hvis der er tale om ufaglært praktik i en kortere periode. Men så får du prøvet det af, og kan på den måde også få lidt fagligt netværk, som måske kan være brugbart senere hen.

Du kan også prøve at kontakte E-vejleding. Det er en anonym studievejledning som er specialiseret i at svare på spørgsmål om uddannelser. Måske har de en ide til hvad der er den bedste løsning for dig, hvis du snart stopper på HF.

Dette er et link dertil: https://www.ug.dk/evejledning

Har du brug for at tale med en rådgiver fra BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at kontakte os igen.
Vores nr er 116111. Vi har også chat og SMS.

Jeg håber, du vil holde fast i at gå med din egen mavefornemmelse for, hvad der er rigtigt for dig. Og forhåbentlig finde ud at få fortalt dine forældre, at du har tænkt dig at holde fast i drømmen om at blive maler.

Kh Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.