Uddannelse, Ja eller Nej?

Kære Børnetelefonen

Jeg ved ærligt talt ikke helt om dette er det rette sted at skrive, men nu vil jeg give det et forsøg.

Jeg er en dreng på 15 der går på efterskole i 9. klasse. Jeg har altid haft store ambitioner om min fremtid, og min motivition får mig til at skrive hertil. Jeg klarer (og har altid gjordt) mig godt i skolen. Jeg kan ikke helt se en uddannelses vej der passer mig. Jeg intereserrer mig for innovation, og har altid haft en meget filantropisk tankegang.

Her er mine spørgsmål:
1. Er det realistisk at stoppe med skole efter folkseskolen, og stadig have et succesfuldt liv.
2. Hvis ja, er der så nogen i kan henvise mig til fx. en mentor, så jeg kan få noget hjælp til at starte eget firma?

Jeg ville sætte rigtig stor pris på et svar fra jer.
På forhånd tak

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om den retning, du vil gå i. For der er ikke en uddannelse, der tiltaler dig lige nu.

Det korte svar på dit første spørgsmål er ‘ja’. Der er eksempler på succesrige mænd og kvinder, der ikke har taget sig en uddannelse, men alligevel har fundet deres helt særlige vej. Selvom man ikke har en masse uddannelse, kan man godt blive glad for det man laver og få god succes.

Som regel vil det dog være en god ide, at holde øje med kurser og uddannelser, der føles relevante for det, som man gerne vil blive rigtig dygtig til.

Jeg kan næsten mærke din energi igennem brevet, og jeg kan god forstå du ønsker at storme derudaf.

Nogle har ligefrem skrevet om, hvordan man får succes som iværksætter. Ingen kan garantere succes, men jeg synes, at det er nogle gode tanker:

-Man skal lave noget man er vild med, så meget at det fylder rigtig meget af ens tid og tanker. Ligesom en virkelig god hobby. Og man skal være god til det.

-Man skal være gavmild. Det vil sige at man skal være hjælpsom og lyttende. Man kan ikke få succes helt alene, man brug for at andre mennesker tror på en og hjælper en. Hvis man er gavmild, vil man tit også opleve, at andre er gavmilde.

Dit andet spørgsmål kan jeg desværre ikke hjælpe med. Men prøv en søgning på nettet eller ring til kommunen for at høre nærmere.

Mange vælger at gå videre til uddannelse efter skolen, eller tage et år hvor de arbejder, simpelthen for at blive mere modne samt bedre at kunne mærke, hvad de egentlig gerne vil.

Måske er der flere veje, du kan vælge at gå. Det behøver ikke være en enten det ene eller det andet.

Jeg vil foreslå dig at tage fat i din UU vejleder. Jeg kan se at der findes uddannelser i innovation og entreprenørskab på universitetet – og mange andre steder.

Jeg ved godt, at uni er nogle år væk, men man kan godt forberede sig og arbejde eller få anden erfaring, så man kan søge. Man kan både søge kvote 1 og kvote 2 – kvote 2 er for personer, der har anden erfaring.

Uanset hvilken vej du vælger, så er vejen til et succesfuldt liv ikke en lige vej. Der vil være masser af forhindringer på vejen, og som sagt er der masser af veje at vælge. Men det er helt sikkert et plus at have mod og gejst, som du har.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.