Brev
Uddanelse og to veninders løfte
Kære Børnebrevkasse
Jeg er simephen SÅ glad for at der er et sted som dette, hvor jeg kan få svar på alle mine problemer og tanker. Jeg er rigtig glad for de råd der er her omkring på hjemmesiden! Nu til mit spørgsmål og mit lille problem.
Det er ikke et stort problem, men det er sådan at helt fra 0. klasse gik jeg på en skole og helt indtil 5-6. klasse skete alt kaoset. Ensomhed, venner der sladrede om én og værre endnu. Det er en 1-2 års gammel sag nu, og jeg vil helst bare ligge den bag mig. Men siden problemerne dengang skiftede jeg skole.
Nu går jeg i 7. Til sommer i 8. Det er egentlig en meget god fornemmelse fordi jeg vil helst bare ud i livet og komme igang med mit drømmejob. Jeg overvejer psykolog, for jeg er kedt for at have et køligt overblik, være meget pædagoisk anlagt og bruge lidt mere voksne ord end man normalt ville på min alder.
Men min anden veninde siger, at hun gerne vil være pædagog i en vuggestue/børnehave. Hun blære sig tit med at små børn ELSKER hende. På det punkt føler jeg mig en smule ældre, og at hun er en helt anden type end mig. Hun spurgte for ca. 2 uger siden nu, om vi ikke kunne gå på samme gymnasie. Nu hvor vi begge er på hver sin skole, om vi endelig kunne mødes hver dag på gymnasiet. Jeg sagde selvfølgelig ja, for det var en virkelig skøn tanke at kunne se hende igen.
Men problemerne kommer så nu, fordi at jobbet psykolog kræver en vids karakter. Den lidt mere høje karakter end lige en pædagog skal have. Ved ikke så meget om jobbet pædagog og fokusere mere på mit eget. Helt korrekt sagt: Psykogens uddanelse er lidt anderledes end en pædagogs, og det er svært at fortælle hende, at det ikke rigtig er muligt, at have to forskellige slags jobs, og gå på samme gymnasie.
På den anden side, vil jeg også meget hellere starte helt på ny, og møde mennesker helt fra bunden af, istedet for at hænge mig op af min veninde bl.a.. Men hvad skal jeg mon sige til min veninde? Skal jeg virkelig være direkte og bare fortælle det ikke kan lade sig gøre. Hun har endda lavet en privat gruppe på facebook der hedder “PGS” altså på gymnasie sammen.
Håber I kan hjælpe! Mvh. H…..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Det lyder som om, du har gjort dig mange overvejelser i form af "drømmejobs".
Jeg tænker slet ikke, at der er noget i vejen for, at I går på samme gymnasium - selvom du gerne vil være psykolog og din veninde pædagog. Det er jo først efter gymnasiet, at jeres uddannelsesveje vil skilles. Gymnasiet er jo "blot" en ungdomsuddannelse, der giver adgang til de videregående uddannelser som fx. universitet og pædagog seminariet.  Så det argument kan du nok ikke bruge over for din veninde...
Hvis du tænker, at det kunne være rart at starte på et gymnasie uden at have en veninde, der også starter samme sted, så tænker jeg, at du nok kommer længst med ærlighed...
Hvis du er i tvivl om du hælder til det ene eller andet, så kunne det måske være en god idé at skrive fordele og ulemper ved evt. at have din veninde omkring dig på gymnasiet - og så må du efterfølgende vurdere, hvad der vejer tungest. Måske kan du også vende dine tanker med en af dine forældre og snakke med dem om, hvad de tænker om det..?
Der er jo stadig et stykke tid til I skal afslutte grundskolen, så jeg tænker, der kan nå at ske meget inden da. Måske var det også en mulighed at sige til din veninde, at du har svært ved at love noget, der går så langt frem i tiden, og at I må vente med at snakke om det til tiden nærmer sig..?
Skulle du have behov for at vende situationen yderligere er du velkommen til at skrive igen - eller ringe på BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørnebrevKassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen