Uddanelse og to veninders løfte

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Det lyder som om, du har gjort dig mange overvejelser i form af "drømmejobs".

Jeg tænker slet ikke, at der er noget i vejen for, at I går på samme gymnasium - selvom du gerne vil være psykolog og din veninde pædagog. Det er jo først efter gymnasiet, at jeres uddannelsesveje vil skilles. Gymnasiet er jo "blot" en ungdomsuddannelse, der giver adgang til de videregående uddannelser som fx. universitet og pædagog seminariet.  Så det argument kan du nok ikke bruge over for din veninde...

Hvis du tænker, at det kunne være rart at starte på et gymnasie uden at have en veninde, der også starter samme sted, så tænker jeg, at du nok kommer længst med ærlighed...

Hvis du er i tvivl om du hælder til det ene eller andet, så kunne det måske være en god idé at skrive fordele og ulemper ved evt. at have din veninde omkring dig på gymnasiet - og så må du efterfølgende vurdere, hvad der vejer tungest. Måske kan du også vende dine tanker med en af dine forældre og snakke med dem om, hvad de tænker om det..?

Der er jo stadig et stykke tid til I skal afslutte grundskolen, så jeg tænker, der kan nå at ske meget inden da. Måske var det også en mulighed at sige til din veninde, at du har svært ved at love noget, der går så langt frem i tiden, og at I må vente med at snakke om det til tiden nærmer sig..?

Skulle du have behov for at vende situationen yderligere er du velkommen til at skrive igen - eller ringe på BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen BørnebrevKassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.