Tysk

Hej BT.
jeg går i 6 klasse og har rigtig svært ved tysk og jeg vil rigtig gerne blive god til det men min lærer gider ikke hjælpe mig eller noget
også siger hun bare til andre at jeg er mega crap til tysk.
jeg kan heller ikke finde ud af grammatiken i tysk
jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre…..
By The Way er ikke særlig godt til , og .
Hilsen MLP

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 Hvor er du modig at skrive ind til os og bede om hjælp. Jeg ved, at du ikke er den eneste der går og bokser lidt med at føle, at man ikke er god til et fag, så jeg er ret sikker på, at dit brev kan være med til at hjælpe andre også. Ja, rigtig mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du ikke synes det er særlig sjovt ikke at få hjælp til det man synes er svært. Og når man så samtidig føler sig ’hængt ud’ foran sine klassekammerater, så bliver det endnu sværere at gå med følelsen af, at der er noget man ikke er så god til. Det er bare ikke i orden fra din lærers side at opføre sig som du beskriver, fordi hun er der for at hjælpe dig, lære dig tysk og sådan set sørge for, at du trives og har det godt. Har du fortalt om din lærers opførsel til nogen? Eller måske til hende selv? Selvom det godt nok kan være ret svært og noget man måske virkelig skal samle mod til. Måske du kan tale med dine forældre om det, som kan hjælpe dig med at gå til din lærer? Hvis du taler med dine forældre om det, så kan det jo også være, at de måske kan hjælpe dig ekstra med tysk-træning eller finde en anden der måske kan? Det er jo sådan, at når man skal lære noget nyt, skal man nogle gange minde sig selv om, at man ikke skal kunne det på forhånd, men netop er der for at lære det. Derfor kan det være en rigtig god ide, at man tænker på det nye man skal lære som noget man øver sig på, så kan det virke lidt nemmere at gå i gang med. Man skal ikke tænke ”Jeg skal kunne…”, men ”jeg skal øve mig på…” og så på et tidspunkt kan det være at man måske kan det. Alle mennesker lærer forskelligt og i et forskelligt tempo og det er også vigtigt at huske på, når man selv er i gang med at lære, men også når man skal lære fra sig, som f.eks. din lærer. Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan du ellers har det i de andre fag i skolen? Er der nogle fag du rigtig godt kan lide? Og kan du ellers egentlig godt lide din klasse? Har du nogle gode klassekammerater? Jeg kommer nemlig til at tænke på, hvordan de mon reagerer når din lærer opfører sig ubehageligt overfor dig. Kunne de være med til at hjælpe dig med at sige til læreren, at hun ikke opfører sig godt?  Jeg har sådan lyst til at råde dig til at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111, chatte eller sms’e, fordi så kan vi måske få endnu flere detaljer om det ubehagelige der fylder i dig og så kan vi måske hjælpe dig med at tale om, hvordan du kan tale med måske dine forældre eller andre voksne. Hvis du heller vil skrive med os kan du logge dig på chatten på www.bornetelefonen.dk. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. Ønsker dig held og lykke.  Kærlig hilsen Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.