Trist

Hej jeg føler tit efter jeg er gået ud af 9 klasse at jeg har det dårligt.

Jeg droppet ud af mit gymnasie fordi jeg ikke kunne overskue at skulle lære nye at kende. Jeg ved ikke hvorfor jeg havde det så dårligt i gymnasiet, for selvom jeg nok mest er introvert kan jeg ikke klare ikke at have venner at være sammen med.

Jeg føler bare normalt ikke at jeg burde have det dårligt, fordi jeg er for gammel til det og er ikke lille mere.

Alle mine venner har fået nye venner og har det godt, mens jeg bare sidder tilbage. Jeg har prøvet at sige til mine forældre at jeg gerne vil have et år hvor jeg kan slappe lidt af, men de mener at hvis jeg ikke går på noget efterskole eller noget så kommer jeg bagud socialt, selvom jeg ikke kan overskue det.

Jeg kan heller ikke snakke med dem det ordenligt, og jeg kommer heller aldrig til at gøre det, fordi de ikke skal gå og bekymre sig over mig eller tænke at jeg er en taber.

Jeg har ærlig talt heller så meget lyst til at leve mere nogen gange.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige dreng

Allerførst vil jeg gerne takke dig for at have skrevet til BørneTelefonen. Det viser handlekraftighed og initiativ, og med dét har du allerede taget første skridt til at komme ud af de problemer, du skriver om.

Du skriver, at du har fået det dårligt efter at være gået ud af 9. klasse, og at du ikke rigtigt trives i det gymnasium, du er startet på. Du skriver også at alle dine venner “har fået nye venner og har det godt” og at du “sidder alene tilbage”.

Det lyder mest af alt, som om ensomhed fylder rigtigt meget hos dig, og at du føler dig lidt “efterladt” efter at have haft det godt socialt i folkeskolen. Er det mon rigtigt forstået?

Nogle af stederne i dit brev skriver du også, at du “ikke er lille mere” og “er for gammel” til at have dén slags følelser. Det lyder lidt, som om du skammer dig over at have det dårligt socialt eller over at have brug for hjælp. Men hør her, det bliver man ALDRIG for gammel til!

At føle sig ensom nogen gange og føle, at alle andre har nogen at være sammen med, undtagen én selv – dét har ingen alder, tror mig! Og det er på ingen måde en fed følelse. Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig lidt magtesløs og ikke rigtigt kan se nogen vej ud af de følelser, du sidder med. Men der er hjælp at hente – blandt andet hos dig selv.

Du skriver, at du ikke vil være en “taber” i dine forældres øjne. Det skulle undre mig meget, hvis dine forældre nogen sinde tænker sådan om dig. Du nævner selv, at de er bekymrede for, at du “kommer bagud socialt”. Det fortæller en masse om, at de vil dig det bedste. Og at de er klar til at hjælpe dig med at få det bedre.

Det er rent faktisk deres opgave som forældre at “bekymre sig om dig”, som du siger, og det er en ret du har at blive lyttet til, så jeg er ret sikker på, at de er klar til en snak med dig om dine muligheder for den nærmeste fremtid. Du kan evt. bruge dit brev og mit svar som udgangspunkt. Ville det være en idé, tænker du?

Her er en video, der viser lidt forslag til, hvordan du kan starte en samtale om noget svært. Måske kan du bruge en eller flere ideer her fra:https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/

Hvis du gerne vil have et år, hvor du “slapper lidt af”, tænker jeg det måske ville være en god idé at få et arbejde, fx. i et supermarked eller en restaurant eller lignende, hvor du laver noget andet end skole, men samtidig også får et nyt socialt fællesskab i form af gode kolleger.

Man træner også ofte sine “social skills”, når man tager sig af kunder i en butik. På dén måde kunne du få et “pusterum” fra skolen, men også holde dit liv kørende rent socialt. Lyder det som noget, du kunne være interesseret i?

Der er mange, som henvender sig til BørneTelefonen med problemer og følelser som dine. Dét med at stå i et “grænseland” mellem barn og voksen, mellem folkeskole og ungdomsuddannelse (eller ej) og mellem to perioder i sit liv. Det er svært at tackle alene. Derfor kan det være rart at læse om andre unge, der også har udfordringer i gymnasiet. I brevkassen kan du søge på fx ‘stop i gymnasiet’ og læse breve fra unge, der overvejer at stoppe i gymnasiet.

Du har allerede vist, at du er i stand til at få gode venner (dem fra folkeskolen) og at du har forældre, der bekymrer sig om dig. Du har også vist, at du er villig til at gøre noget ved dine problemer – fx. ved at bede os om hjælp. Så jeg tror på, at du – med hjælp fra vores råd måske? – nok skal få taget det næste skridt til at få det bedre meget snart og komme ud af den “trist-hed”, der har ramt dig.

Kærlige tanker og hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.