Trekantsdrama

Kære BørneTelefon

Jeg håber inderligt i får tid til at læse mit brev.

Jeg er en pige der går i 8. klasse der desværre er endt i et ubehageligt, påbegyndende trekantsdrama mellem mine bedste veninder. Og jeg er bange for det vil udvikle sig til noget meget slemt.

Efter sommerferien begyndte jeg at hænge ud med en årgangens populære piger (I dette sammenhæng omtaler jeg hende A.) Hun har i forvejen en rigtig god veninde (jeg i dette sammenhæng kalder R.) som hun altid er sammen med.

De er meget forskellige, og er i perioder rigtig uvenner. I perioden de var uvenner begyndte jeg at være meget sammen med A.. Vi havde det virkelig sjovt sammen, og fandt ud af vi havde meget tilfælles. Vi begyndte at være sammen hver dag, alle frikvarterer, og skrev sammen hvis vi ikke var sammen. Det blev selvfølgelig bemærket i skolen, og af R….. Jeg og R. har altid været gode veninder, og så arbejder vi godt sammen i skolen.

Efter jeg “hjalp” dem med at blive gode veninder, blev de igen meget tætte – hvilket jeg slet ikke har noget i mod, da jeg selv har flere gode og tætte veninder.

Efterfølgende begyndte vi at være sammen alle tre – hvilket jeg hellere ikke har noget i mod. Jeg og R. snakkede også fint sammen, da vi var sammen alle tre. Men den seneste tid kan jeg tydeligt mærke en forskel. Når vi alle tre er sammen, trækker R, A væk hele tiden, hvisker hende ting i øret, snakker om ting kun de to skal gøre sammen, oplevelser de har sammen, hvor meget R ved om A.

Alle de små ting der bare føleles markante og tydelige når vi er sammen – og sådan ønsker jeg ikke det skal være. Det er ubehageligt at føle sig som tredje hjul. Og jeg har ikke lyst til at konkurrer om A opmærksomhed eller venskab, for jeg ved jeg allerede har det.

Og så bliver det værre fra dag til dag. Jeg har det rigtig godt med R og A hver i sær, men sammen fungere det bare ikke. Det er irriterende at R ikke vil give mig en chance, og at hun ikke forstår jeg ikke er ude på at ”stjæle” A, og jeg ikke interesseret i at komme i mellem dem. Grunden til det fylder så meget, er fordi vi er sammen i alle frikvarterer, efter skole ovs.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal løse det, fordi jeg tror ikke A i virkeligheden er klar over hvad der forgår. Og desværre har R en tildens til at blive sur, fornærmet hvis man prøver at tale med hende om den slags ting. Og hvis jeg kender mine veninder og resten af årgangens (snobbede) piger ret, vil det bare skabe en masse drama, rygter og spild hvis jeg siger noget. Men samtidig kan jeg ikke holde ud, sådan det er nu.

Mine problemer virker måske ikke så store, men jeg har prøver dette en million gange før, og det ender som det samme hver gang – en masse drama, og jeg mister en eller flere af mine veninder.

Det hele vil ende i 3. verdenskrig hvis ikke jeg får gjort noget ved det nu – jeg ved bare virkelig ikke hvordan jeg skal tackle det, eller hvad jeg skal sige. Jeg er bange for at miste endte R eller A, eller splitte dem eller os ad.

Hvad skal jeg gøre?

Undskyld det lange brev, men jeg ved ikke hvordan jeg skulle gøre det kortere. Jeg håber i har tid til at besvare mit brev – tak på forhånd!

Hilsen en trist pige

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tusind tak for dit brev. Ja, det er langt, men du har fået en masse detaljer med, som er gode at kende, når du spørger, hvad du skal gøre. Jeg vil prøve at give dig nogle ideer, som jeg håber, du kan bruge.

Vi har alle brug for tætte venskaber, men nogle har det bedst med, at det er én, der er udvalgt til at være den særlig tætte og at de også selv ønsker at være den eneste udvalgte. Så kan der ske det, at de lukker andre ude, fordi de gerne vil danne et tæt og lukket forhold til den anden pige. Jeg tænker, det er dét der sker mellem dig, A og R.

Du kan ikke styre, hvordan R skal føle, men du kan styre, hvad du vil være med til. Du skriver, at du ikke vil være tredje hjul og den følelse kan du gøre noget ved, så den kommer til at fylde mindre. Du skriver, at du selv har flere gode og tætte veninder. Er det en mulighed, at du er mere sammen med dem, mens du er i skole, så du på den måde kan undgå trekantsdramaet? Måske påvirker det din mulighed for at være sammen med dem efter skoletid, men du kan jo overveje det.

Du nævner selv muligheden for at tale med R, men at du synes det er svært, fordi R bliver sur eller fornærmet. Jeg tænker, at du skal overveje en gang mere, om det måske kan være en løsning alligevel. Mon hun bliver sur, fordi hun synes, det er svært? Måske har hun ikke lyst til at blive mindet om den følelse hun kan få, når hun bliver bange for at miste dig og A. Prøv at tænke på, hvordan de snakke I har haft tidligere har været. Har R mon følt sig angrebet? Kan I snakke sammen på en anden måde end I har gjort tidligere? Du kan gøre dig umage med at fortælle, hvordan du føler. Du kan fx sige, at du synes det er svært, når R hvisker ting til A, som du ikke skal høre. At det får dig til at føle som tredje hjul. Hvis du undgår at fortælle, hvad du synes R gør forkert, så har hun måske nemmere ved at lytte og tage imod det.

Du skriver, at du ikke er sikker på, at A er klar over, hvad der foregår. Det kan også være en plan, at I er sammen alle tre, når du fortæller om dine følelser. Så kan du se, hvordan A reagerer på det. Måske har A svært ved at sige fra over for R, fordi hun også er bange for at mærke surheden fra R.

Der er også den mulighed, at I får en helt udenfor jeres trekant til at hjælpe jer. Det kan fx være en lærer, en forælder eller en helt tredje person. På nogle skoler er der AKT-lærere eller inklusionslærere. De er gode til at hjælpe med sådan noget. Eller det kan være en god pædagog i en klub, som kan hjælpe jer. Fordelen ved det kan være, at I også får talt om, hvordan I undgår at de andre piger bliver blandet ind i det.

Jeg har nu givet dig nogle forskellige ideer. Hvis du har brug for hjælp til at gå videre med en af dem eller måske noget helt andet, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Jeg krydser fingre for, at du finder en god løsning, hvor du ikke mister hverken A eller R men heller ikke skal føle, at du er et tredje hjul. Det er sejt at kunne sige fra over for det.

Knus og tanker fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.