Brev
Svært ved at koncentrerer mig
Hej brevkasse
Jeg har altid været dårlig til at lave mine lektier i god tid, og har tit lavet dem dagen før, eller slet ikke lavet dem. Her på det sidste har det været rigtigt slemt. Jeg sidder lige nu med en aflevering som skulle have været afleveret for to uger siden som jeg først laver nu.
Jeg har så svært ved at komme i gang med lektierne, og når jeg er i gang kommer jeg til at tænke på alt muligt andet. Jeg vil gerne blive bedre til det da jeg gerne vil på gymnasiet næste år, og jeg er bange for at jeg ikke kan klare det hvis alle afleveringerne bliver for meget for mig.
Håber I vil svare
Mvh. Pige, 17 år
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17.
Det er helt almindeligt, at tænke som du gør kort tid inden, man er færdig med folkeskolen og gerne vil på gymnasiet. På gymnasiet vil der være flere afleveringer, og der vil være mange nye ting at forholde sig til med en ny skole, nye lærere og nye venner.
Gymnasiet er uden tvivl krævende, men det skal samtidig også være en god oplevelse. Derfor vil jeg rigtigt gerne hjælpe dig til, hvordan du kan få nogle bedre oplevelser ved at lave afleveringer.
Det kan nogle gange være rigtigt svært at finde motivationen for at lave sine lektier og afleveringer, hvis det er en masse andre ting, man hellere vil lave. Sådan vil det altid være, selv når man begynder at arbejde en dag. Det kan derfor være en stor hjælp at blive bevidst om, hvornår og hvorfor vi mister koncentrationen.
Har du lagt mærke til, hvilke tanker, du går rundt med, når du ikke får lavet dine ting? Er der noget, du tænker, vil kunne hjælpe dig med at holde koncentrationen?
Nogle gange kan det være en rigtig stor hjælp, hvis man sidder sammen med andre og laver lektier. Så længe, der ikke går en masse hygge-snak i gang. Måske du kunne prøve at sætte dig ved siden af dine forældre, eller en god ven, som du ved er rigtig god til at koncentrere sig om skole. Når man sidder ved siden af en, så kan det for nogle føles mere motiverende.
En anden måde, kan også være ved at give dig selv små belønninger. Der er lavet en masse forskning, der viser, at vi faktisk ikke kan holde koncentrationen i meget længere end 30-45 minutter. Det kan være, du kan prøve at sætte en alarm, så du arbejder fokuseret i 45 minutter, og så holder en 10 minutters pause.
I de 10 minutters pause, er det vigtigt at komme op og stå og lave noget andet, end at sidde foran skærmen. Du kan gå en tur, lave noget mad, tage opvasken eller lige tage en kort snak med en god ven.
Du skriver i brevet, at du rigtigt gerne vil på gymnasiet, men er bange for, at du ikke kan klare det. Det kan være svært at vide på forhånd, hvordan det vil føles for dig at starte. Det kan godt være, at en ny frisk start bare er hvad du har brug for, for at kunne koncentrere dig mere.
Men det kan også godt være, at gymnasiet slet ikke er noget for dig. Husk på, at der findes mange andre uddannelser, man kan starte på, hvis gymnasiet ikke lige passer til en. Er det mon noget, du har snakket med din studievejleder eller dine forældre om?
Du må derfor ikke gå og være bange for, at det ikke er noget for dig. Der er mange andre løsninger, og de kan være mindst lige så gode, hvis endda ikke bedre.
Jeg vil anbefale dig, at tage en snak med din studievejleder på skolen omkring dine bekymringer. En studievejleder er nemlig uddannet til lige netop at hjælpe unge i din situation. Ham/hende vil helt sikkert kunne vejlede dig i, hvilke muligheder, du har. Men kan også hjælpe dig med at finde frem til en teknik, der kan være rigtig god til at hjælpe med at holde koncentrationen.
Det kan også være en rigtig god idé, at snakke med dine forældre og dine venner om. Så kan det være, de kan hjælpe dig derhjemme eller i skolen. Måske de kan minde dig om, at du skal i gang med at lave dine lektier, når du bliver distraheret.
Du må ikke være så hård mod dig selv, og føle du ikke er god nok. Det er så sejt, at du gerne vil arbejde med det og blive bedre. Men det er bare vigtigt, det er fordi, du gerne selv vil. Vi kan ikke alle gå og få topkarakter i alle fag.
Der findes mange forskellige måder, at være dygtig på. Det kan være til matematik, til dansk, til engelsk men det kan sagtens også være inden for et håndværk eller være en rigtig god ven. Hvordan du klarer det i skolen, vil aldrig definere dig som person.
Jeg håber, du kunne bruge mine råd til noget. Hvis du har brug for flere, eller har brug for at snakke med os, så er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os. Vores telefonnummer er 116111.
Jeg sender dig alle mine bedste tanker, og tror på, du nok skal finde en rigtig god løsning for dig. At du skriver herind og bliver bevidst om, hvornår du mister koncentrationen er første skridt mod at finde ud af, hvad der skal til, og hvad du vil.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen