Svært ved at koncentrerer mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17.

Det er helt almindeligt, at tænke som du gør kort tid inden, man er færdig med folkeskolen og gerne vil på gymnasiet. På gymnasiet vil der være flere afleveringer, og der vil være mange nye ting at forholde sig til med en ny skole, nye lærere og nye venner.

Gymnasiet er uden tvivl krævende, men det skal samtidig også være en god oplevelse. Derfor vil jeg rigtigt gerne hjælpe dig til, hvordan du kan få nogle bedre oplevelser ved at lave afleveringer.

Det kan nogle gange være rigtigt svært at finde motivationen for at lave sine lektier og afleveringer, hvis det er en masse andre ting, man hellere vil lave. Sådan vil det altid være, selv når man begynder at arbejde en dag. Det kan derfor være en stor hjælp at blive bevidst om, hvornår og hvorfor vi mister koncentrationen.

Har du lagt mærke til, hvilke tanker, du går rundt med, når du ikke får lavet dine ting? Er der noget, du tænker, vil kunne hjælpe dig med at holde koncentrationen?

Nogle gange kan det være en rigtig stor hjælp, hvis man sidder sammen med andre og laver lektier. Så længe, der ikke går en masse hygge-snak i gang. Måske du kunne prøve at sætte dig ved siden af dine forældre, eller en god ven, som du ved er rigtig god til at koncentrere sig om skole. Når man sidder ved siden af en, så kan det for nogle føles mere motiverende.

En anden måde, kan også være ved at give dig selv små belønninger. Der er lavet en masse forskning, der viser, at vi faktisk ikke kan holde koncentrationen i meget længere end 30-45 minutter. Det kan være, du kan prøve at sætte en alarm, så du arbejder fokuseret i 45 minutter, og så holder en 10 minutters pause.

I de 10 minutters pause, er det vigtigt at komme op og stå og lave noget andet, end at sidde foran skærmen. Du kan gå en tur, lave noget mad, tage opvasken eller lige tage en kort snak med en god ven.

Du skriver i brevet, at du rigtigt gerne vil på gymnasiet, men er bange for, at du ikke kan klare det. Det kan være svært at vide på forhånd, hvordan det vil føles for dig at starte. Det kan godt være, at en ny frisk start bare er hvad du har brug for, for at kunne koncentrere dig mere.

Men det kan også godt være, at gymnasiet slet ikke er noget for dig. Husk på, at der findes mange andre uddannelser, man kan starte på, hvis gymnasiet ikke lige passer til en. Er det mon noget, du har snakket med din studievejleder eller dine forældre om?

Du må derfor ikke gå og være bange for, at det ikke er noget for dig. Der er mange andre løsninger, og de kan være mindst lige så gode, hvis endda ikke bedre.

Jeg vil anbefale dig, at tage en snak med din studievejleder på skolen omkring dine bekymringer. En studievejleder er nemlig uddannet til lige netop at hjælpe unge i din situation. Ham/hende vil helt sikkert kunne vejlede dig i, hvilke muligheder, du har. Men kan også hjælpe dig med at finde frem til en teknik, der kan være rigtig god til at hjælpe med at holde koncentrationen.

Det kan også være en rigtig god idé, at snakke med dine forældre og dine venner om. Så kan det være, de kan hjælpe dig derhjemme eller i skolen. Måske de kan minde dig om, at du skal i gang med at lave dine lektier, når du bliver distraheret.

Du må ikke være så hård mod dig selv, og føle du ikke er god nok. Det er så sejt, at du gerne vil arbejde med det og blive bedre. Men det er bare vigtigt, det er fordi, du gerne selv vil. Vi kan ikke alle gå og få topkarakter i alle fag.

Der findes mange forskellige måder, at være dygtig på. Det kan være til matematik, til dansk, til engelsk men det kan sagtens også være inden for et håndværk eller være en rigtig god ven. Hvordan du klarer det i skolen, vil aldrig definere dig som person.

Jeg håber, du kunne bruge mine råd til noget. Hvis du har brug for flere, eller har brug for at snakke med os, så er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os. Vores telefonnummer er 116111.

Jeg sender dig alle mine bedste tanker, og tror på, du nok skal finde en rigtig god løsning for dig. At du skriver herind og bliver bevidst om, hvornår du mister koncentrationen er første skridt mod at finde ud af, hvad der skal til, og hvad du vil.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.