Brev
Svært at være en del af fælleskabet
Jeg er 14 og startede i syvende klasse på en ny skole, her i sommerferien.
Det er en stor ungdomsskole som går fra 7-9 klasse hvor alle er nye.
Jeg er meget genert, så det har været lidt svært for mig.
Jeg har nu gået her lidt over et halvt år, jeg synes stadig det er svært når jeg skal have nogle med hjem.
Jeg er bange for akavede stilhed og at jeg ikke underholder dem nok.
Jeg føler alle bare har det mega nemt, og jeg er den eneste der ikke kaster jeg ud i nye vendskaber hele tiden.
Ved bare ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Når man starter på noget nyt, kan det i lang tid virke rigtig overvældende. Det er sejt, at du deler det med os. Det kræver mod. Tak for det!
Du skal vide, at du ikke er alene om at føle, at det hele er lidt svært, når man skal danne nye venskaber, et helt nyt sted. Mennesker er meget forskellige. Nogle har let ved at gå hen til nye ansigter, mens andre kan blive udfordret af en generthed og synes, at det er lidt svært.
Du kan være sikker på, at der er andre der som dig er bange for akavet stilhed og som føler, at de skal præstere. Det er helt okay, at det tager lidt længere tid for nogen, at føle sig tilpas.
Det kan måske være en idé at starte med, at koncentrere dig om få venner, som du kan blive mere afslappet med. Så kan du altid lærer flere at kende. Kan du mon komme i tanke om en eller flere, som du ville være mere tryg ved? Måske endda en/nogen, som du kunne dele de her tanker med? Måske vil du opleve, at andre kan genkende det.
Det kan også være en god idé at tænke over, om der er nogle tidspunkter hvor du er mere afslappet med dine nye venner, end andre tidspunkter. Føler du dig f.eks. afslappet når I laver noget sammen? F.eks. ser en film, spiller et spil eller noget andet. Det kan indimellem være nemmere, hvis man har noget, man laver sammen. Så skal du ikke bekymrer dig om akavet stilhed og at underholde.
Jeg forestiller mig ikke, at dine venner forventer, at du skal underholde dem hele tiden. Når man er sammen, er man jo begge/alle med til, at det er rart.
Jeg tænker på, om du før har talt med andre om de her følelser og bekymringer? Jeg tænker, at det er vigtigt, at du ikke går med det for dig selv. Så kan det nemlig vokse sig større og bekymrer mere, end der måske er behov for.
Det kan være, at du kan snakke med nogle af dine gamle venner, eller din mor eller far? Husk i hvert fald på, at alle er nye og der er helt sikkert nogen, der har det på samme måde som dig.
Venlig hilsen BørneTelefonen