Brev
Studievalg
Kære Brevkasse
Jeg er en pige på 15 år og går i 9. Klasse.
Idag var jeg ude og besøge DTU, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at gå der efter gymnasium, men problemet er bare jeg er virkelig dårlig til de fag man skal have på A niveau. Jeg får omkring 4 og 7 i Matematik, fysik og dansk. Jeg laver altid mine lektier, har orden på tingene og har næsten aldrig fravær, men jeg er bare ikke så god til fagene, så jeg er bange for om jeg måske overhovedet ikke kan blive optaget? Hvad nu hvis jeg ikke består min eksamen?
Eller min Eksamens karakter bliver alt for lav? Hvad nu hvis vi får så mange lektier og jeg slet ikke kan håndtere det og ender med at bryde sammen? Hvad nu hvis jeg begynder at fortryde og DTU slet ikke er mig? Jeg vil godt studere Design og Innovation, men hvad nu hvis jeg synges det bliver alt for meget og vil noget andet i stedet?.
jeg er ikke særlig klog, men elsker at tegne (det er derfor jeg godt vil tage design og innovativ) men jeg er bange for at jeg overhovedet ikke kan holde styr på tingene. (Mit dansk er heller ikke særlig godt, jeg har problemer med at tale ordenligt siden min forældre kommer fra et andet land og taler dårligt dansk, så mit ordforråd er meget dårligt, er bedre til engelsk end dansk, er det ikke et problem når jeg vil på DTU?)
Vh. 15 årlig pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år
Det er da en rigtig god ide, at man sådan kan komme ud og besøge de forskellige studiesteder, som man er nysgerrig på. Og hvor er det bare godt, at du havde en god fornemmelse efter dit besøg på DTU.
Jeg synes virkelig at det er sejt, at du har en ide om hvilket uddannelsessted, som du godt kunne tænke dig at starte på. Der er nemlig rigtig mange muligheder for jer unge. Og jeg ved hvor svært at mange andre unge har det, når de skal vælge imellem alle disse forskellige muligheder. Så godt gået!
Alle de spørgsmål som du stiller mig, giver mig en fornemmelse af, at du bekymrer dig meget omkring fremtiden. Og det kan jeg godt forstå. Det er helt normalt. Og det er faktisk også rigtig sundt at gøre sig alle disse overvejelser og bekymringer. Du tager din fremtid seriøst, og vil selvfølgelig gerne træffe de helt rigtige valg. Men der er desværre ikke nogen, som kan give dig et svar på hvad der vil ske. Det må tiden vise. Men jeg ved at du heldigvis kan få en masse støtte og hjælp undervejs, hvis du søger denne.
Der kan ske meget fagligt og på andre måder i løbet af din gymnasietid. Og du kan bestemt også ombestemme dig undervejs og vælge en ny vej at gå.
I forhold til dine bekymringer om at bestå dine eksaminer, så lyder det jo som om, at du laver dine lektier, opgaver og forbereder dig godt. Så for mig lyder det virkelig som om, at du gør dit bedste. Og det er virkelig vejen frem.
Hvis der er nogle særlige fag såsom matematik, dansk og fysik som du har meget svært ved, så kunne du måske få noget lektiehjælp til disse fag? Jeg ved at man både kan få lektiehjælp online men også få lektiehjælp hjemme i eget hjem. På nogle folkeskoler og gymnasier er der også en lektiecafe, som man kan deltage i.
Alle dine bekymringer kan også være rare for dig at dele med en studievejleder. På nogle skoler er der en studievejleder, som man kan booke en tid ved. Ellers kan du kontakte en studievejleder via dette link: https://www.ug.dk/evejledning.
Det er vigtigt at du holder fast i dine interesser og drømme for fremtiden. Du kan allerede nu fortælle dine nuværende lærere omkring dit ønske om DTU og Design og Innovation. Måske kan de også give dig nogle gode råd til hvad du kan arbejde ekstra meget med og måske gøre anderledes, for at opnå dine mål.
PS. På DTU foregår en del af undervisningen på engelsk – og meget af læsestoffet er på engelsk. Så det er jo en fordel for dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.