Stress i skolen

Hej børnetelefonen.

Jeg skriver da jeg har svært ved skolen.
For et par år siden skete der meget store forandringer ved min familie, og lige siden har jeg bare ikke haft det samme overskud som jeg plejede at have.

Jeg har hele tiden tankemylder, uden jeg egentlig kan identificere hvad det er jeg tænker.

I skolen kan jeg sagtens klare mig med nogle få opgaver her og der, men når der lige pludselig er mange opgaver jeg skal lave, så får jeg det rigtig dårligt, og har ikke overskud til at lave noget af det.

Jeg har en gang imellem haft pauser fra skolen. Bl.a. med at jeg kunne gå tidligere hjem, eller at jeg egentlig bare var hjemme fra skolen. Det har hjulpet til en bestemt grad, men når jeg så ikke var i skole, stressede jeg alligevel over karakterene, og de ting jeg ikke fik lavet. Udover det er jeg ofte bange for, at mine lærere er trætte af, at jeg hele tiden skal tage pauser, eller ofte ikke har overskud til at lave mine lektier.

Indtil videre er det gået godt nok, men nu begynder jeg at få lidt stress på igen uden jeg lige ved hvorfor. Jeg har ofte misset nogle lektier, og jeg ved at jeg har en video for i idræt til næste uge. Men jeg har bare overhovedet ikke overskud til at lave den.

Jeg har ikke lyst til at sige det til min lærer, fordi jeg er bange for at han bliver skuffet eller, at han synes jeg er doven. Jeg er også lidt bange for, at hvis jeg siger det til min mor, at hun presser mig til at lave den, og jeg på den måde for endnu mere stress på.

Undskyld for en lidt lang besked, jeg håber den giver mening.

Hilsen 14 årig pige.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige.

Tusinde tak for dit fine brev! Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at det er rigtig godt, at du har skrevet ind til BørneTelefonen. Det lyder som om, at du har rigtig mange tanker og følelser, der fylder så meget i din hverdag, at du har svært ved at overskue andet end de tanker. Det er helt forståeligt.

Det du oplever, med at være stresset over din situation, og ikke har overskud til at lave dine lektier, det oplever rigtig mange unge i din alder. Når man oplever nogle store forandringer i livet, så er det helt naturligt, at man kan miste sin energi og sit overskud til at lave alt mulig andet.

Noget jeg vedhæfter mig ved, er at du er bange for at dine lærere er trætte og skuffet over dig, og jeg får også den fornemmelse at du måske også selv er ked af ikke at nå de ting du skal, eller får de rigtige karakterer – har jeg mon fanget den rigtig fornemmelse?

Det er sådan, at man som lærer på en skole skal kunne rumme alle elever, også dem der oplever så store forandringer at det ændrer skolegangen. Derfor håber jeg og tror på, at dine lærere bestemt ikke er trætte af dig, men forhåbentlig gerne vil hjælpe dig så godt som muligt igennem det her.

Det ville være godt for dig at snakke med en, som kan hjælpe dig med dine tanker, og lette dine skuldre lidt. Så hvis du ikke føler, at du kan snakke med dine lærere om det, så har alle skoler en studievejleder, som man kan snakke med hvis det hele flyder over.

Studievejlederen ville kunne hjælpe dig med at få styr på dine opgaver og lektier, så du kan komme igennem hverdagen uden at skulle have dårlig samvittighed. Hun/han kan hjælpe dig med nogle redskaber, og hjælpe dig med at snakke med lærerne omkring de lektier de giver dig for.

Det kan nogle gange være svært for andre, at sætte sig ind i hvorfor man ikke kan overskue opgaver eller andre ting i hverdagen, fordi de ikke selv har prøvet følelsen før. Men er det måske en mulighed at snakke med din mor om de tanker og følelser, du går med?

Du kan måske fortælle hende, at du har det lidt svært i skolen med alle de opgaver, og at du gerne vil have hjælp til at finde en måde at klare skolen på? Kunne det mon være noget, du har mod på?

En ting jeg rigtig gerne vil fortælle dig. Det er, at det ikke er spor pinligt at stå ved hvem man, og bede om hjælp. Det viser nemlig du er meget stærkere og modigere, end de fleste mennesker her på jorden. Det kræver virkelig meget at skulle bede om hjælp og være sårbar, men det er også det du kommer længst med – så du ikke står alene med det hele.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget – og at du forhåbentlig har fundet bare lidt ro i, at du bestemt ikke er doven, og at rigtig mange unge oplever det samme som dig.

Hvis du har brug for at snakke med en voksen, som du ikke kender. Så er du altid velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på tlf. 116111 – så kan vi sammen finde på flere muligheder, så du kan få det bedre.

Jeg sender dig en masse tanker fyldt med god energi din vej.

De kærligste hilsner BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.