Store børn har også brug for fritid!

Vi er 3 drenge i 7. klasse som er mega sure over det her med at vi skal til at gå mere i skole.

Vi synes ikke kan passe at børn altid skal være i skolen for der skal også være tid til at vi kan være sammen om fritiden.

Vi får 4 dage om ugen til kl 15.15, så vi synes de hukker af den tid hvor vi hænge ud i klubben.

Selvom nogne af pigerne synes det synes vi faktisk ikke vi er for store til at have brug for bare at være børn nogne gange.

Hvordan forklarer vi de voksne på skolen at vi har brug for fritid?

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære drenge.

Tak for jeres brev. Jeg forstår godt, at I synes det bliver en omvæltning, når I skal til at have senere fri fra skole. Jeg forstår også, at I er utilfredse med at der bliver taget noget af jeres fritid med den nye skolereform.

I spørger, hvordan I skal forklare det til de voksne på skolen. Nu er det faktisk sådan at det ikke engang er de voksne på skolen, der har bestemt, at det skal være sådan, men politikerne på Christiansborg. Så de voksne på skolen kan ikke lave om på, at I ikke skal være længere tid i skole. De skal også selv til at være længere tid på skolen, end de plejer.

Selv om hverken lærerne eller I kan lave om på skolereformen, så kan jeg godt forstå, hvis I gerne vil føle jer lyttet til og have en mulighed for at give jeres mening til kende. De voksne på skolen kan måske også fortælle jer lidt mere om, hvordan det kommer til at foregå og hvad den tid, som I skal være der længere skal bruges på. Måske kan det være, at I sammen finder ud af, at der er nogle ting, som ikke er så fede ved at skulle være der længere, men til gengæld er der også noget, som kan blive meget godt.
Det er f.eks. sådan, at I skal lave lektierne i skoletiden efter den nye skolereform. Måske kan det betyde, at I alligevel har lige så meget fritid, når I kommer hjem fra skole, fordi I ikke skal bruge tid på at lave lektier - og på skolen kan I få hjælp fra en lærer. Det er også sådan, at der hver dag skal være bevægelse indlagt i skoledagen, så I får også klaret motionsdelen.

Måske kan I tale med jeres lærer om, at I har brug for at tale om det - måske i en klassens time? Eller måske kan I gå til elevrådet, som kan tage det op med skolelederen, at I elever har brug for at få talt om hvad der kommer til at ske næste år? Jeg er sikker på, at I nok ikke er de eneste på skolen, som tænker over, hvordan jeres næste skoleår bliver.

I kan selvfølgelig også godt prøve at skrive et brev til undervisningsministeren, hvis I stadig synes, at det er en dårlig ide - måske efter at I har prøvet det. Men måske skal I først give det en chance og se hvordan det bliver....
Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.