start på hhx

Hey jeg er en pige på 17 år og er mega nervøs for af starte på hhx
Jeg er bange for af jeg ser eller opfølger mig forkert og de bare vil syndes jeg er underlig

Jeg kan heller ik finde ud af hvilken skoletaske jeg skal købe da jeg ik ved hvad der er på mode
Ved du det hjælp??

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tillykke med at du skal starte på hhx, det bliver rigtig spændende og jeg kan godt forstå, at man kan blive nervøs for at starte. På BørneTelefonen taler vi med rigtig mange unge, som er nervøse over at starte på en ny uddannelse. Så det er almindeligt, at have de tanker som du har.

Når man skal møde nye mennesker, så kan tankerne komme om, at andre måske vil synes, man opfører sig underligt eller ser anderledes ud. Det handler om, at man gerne vil passe ind og accepteres af de andre. Det er et behov, som alle mennesker har.

Det med at opføre sig forkert eller skille sig ud, er jeg sikker på, at der er mange andre, der også tænker over. Jeg tænker, det vigtigste er, at prøve at slappe af og tage nogle gode, dybe vejrtrækninger.

Hvis man gerne vil ‘forberede’ sig lidt, er det altid godt at være åben, lytte og stille spørgsmål. Hvis du har lyst og mod, kan du evt forberede nogle spørgsmål, du kan spørge dine nye klassekammerater om, den første dag. Det kan evt. være, hvor de bor. Om deres skoletaske. Om de kender andre der er startet på skolen. mm.

Du spørger også til valg af taske. Mit indtryk er, at det er meget forskelligt fra skole til skole og landsdel, hvad der er på mode. Måske kan du spørge i en taskeforretning, om hvilke tasker mange køber for tiden. Du kan måske også vælge, at tage en mulepose/stof pose med den første dag (hvis du ikke skal have så mange bøger med) og så kan du se, hvilke tasker de andre har med.

Du kan måske også spørger dine nye klassekammerater om, hvilken taske de har købt.

Her til sidst, vil jeg ønske dig en rigtig god start. Jeg håber det hele kommer til at gå rigtig godt – og husk, du er ikke alene med at være nervøs! Måske kan det hjælpe lidt at tænke på.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.