Brev
Sprogrejse
Hej bb,
Jeg vil super gerne på sprogrejse her til sommer. Jeg ved bare ikke rigtig hvordan jeg skal spørge mine forældre… Det koster jo lidt penge (15-30.000, alt afhængigt at destination.)
Mvh C
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil på sprogrejse. Det er både lærerigt, sjovt og spændende at være sammen med andre unge fra mange lande.
Og jeg kan også godt forstå dine bekymringer om pengene, for som du selv skriver, koster det jo en del.
Når du tøver med at sige det til dine forældre, er det vel fordi, du er bange for at få et nej, og så bliver du selvfølgelig skuffet, Men jeg tænker, du må tage springet, finde dit mod frem og få taget denne vigtige snak. Uanset hvad dine forældre har af holdninger til dit ønske, tænker jeg de vil blive glade for du deler det med dem? Hvis du synes det er lidt svært at få taget hul på snakken, kan du måske skrive et brev til dem, hvor du fortæller om dine tanker og drømme, men også om dine bekymringer, fx omkring økonomi. Du kan måske også bare vise dem dit brev til os og mit svar?
Hvis dine forældre er positive omkring en sprogrejse, men ikke har råd til at finansiere den, er det også en mulighed at du, måske sammen med dine forældre tager en snak med studievejlederen på din skole. Jeg ved det er muligt på nogen sprogrejser at få tilskud/stipendier/legater, så det bliver knap så dyrt
Måske har du mulighed for selv at tjene nogle penge med et fritidsjob? Hvis du kan det, vil det være et godt signal til dine forældre om, at du selv vil gøre noget for at komme af sted.
Skulle det ende med ikke at være en mulighed lige nu, så giv ikke op. Måske hvis du fx får et fritidsjob, du kan spare op over nogle år, mens du går på gymnasiet eller hvilken uddannelse du vælger efter folkeskolen, og så kan du måske rejse senere. Der er også mange unge, der vælger en sprogrejse lidt senere i livet, igen kan det være en god ide at tage en snak med din studievejleder, som vil kunne guide dig i forhold til muligheder.
Held og lykke med det ønsker BørneTelefonen