Brev
Spiser ikke nok
Hej
Jeg er en pige på 12 som går i 6.
Jeg er begyndt ikke at spise noget i skolen og har haft en periode hvor jeg ikke spiste i 2 uger over i skolen. Mine forældre fandt først ud af det da vi var til skolehjem samtale. Jeg er blevet syg mindst 1 gang om ugen og mine forældre tror at det er fordi jeg ikke spiser og drikker nok. Nogen gange gider jeg ikke skole fordi der er nogen drenge der er irriterende og har kaldt os piger tykke, so og grim osv.
Jeg har også haft nogen perioder hvor jeg har været ved at besvime over i skolen fordi jeg ikke spiser og drikker nok. Mine veninder siger at jeg skal spise men jeg lytter ikke til dem.
Har i nogen gode råd
Hilsen en pige på 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt og modigt, at du skriver til BørneTelefonen for at få råd og hjælp. Jeg kan læse, at du synes det er rigtig svært lige nu. Derfor er det også rigtig godt, at du har taget mod til dig og skrevet til os.
Du fortæller, at du er begyndt ikke at kunne spise og drikke, når du er i skole. Du fortæller også, at du nogle gange ikke gider gå i skole, fordi der er nogle drenge, der er irriterende og kalder pigerne dumme ting. Måske er der også andre svære ting i skolen, du ikke har fortalt om?
Det er klart, at man mister lysten til at komme i skole, når man hver dag bliver mødt af kommentarer som ‘so’ og ‘tyk pige’ og ‘grim’. Jeg forstår også godt, at man mister lysten til at spise i et klasserum, hvor man konstant bliver nedgjort og peget ud.
Du fortæller, at dine veninder siger til dig, at du skal spise. Det fortæller mig, at du har gode veninder, der er glade for dig og som gerne vil hjælpe dig. Jeg tænker på, om I har talt med nogle voksne (f.eks. en lærer eller en pædagog i SFO’en) om det, som drengene generer jer med ? Jeg ved fra andre, at i nogle klasser har man en spisekultur, hvor man spiser sammen med en voksen og har en hyggelig stund. Så spiser alle sammen på samme tid, mens man hører en historie, ser Ultranyt eller noget helt tredje. Det kunne måske være en ide i jeres klasse, så I sikrer jer, at alle har energi nok til resten af skoledagen  ?
Drengene har brug for at vide, at de ikke skal kalde dig og andre i klassen for ‘so’ og ‘tykke piger’. Jeres lærer skal sørge for, at drengene ved, hvordan de skal opføre sig.
Det lyder som om, at I er flere i klassen, der er generet af drengene – og måske kan I gå sammen hen til læreren? Måske føles det nemmere, når I hjælpes ad med at forklare læreren om situationen?
Jeg tænker også, at dine forældre har brug for at vide mere om, hvordan du har det i skolen. Det kan føles svært at tage fat i en samtale med sine forældre eller andre – derfor giver jeg dig en video med gode ideer her:https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Måske kunne du (og en af dine venner) også prøve at gå ned til sundhedsplejersken og få en samtale om det, du mærker. Og om hvordan I har det i klassen?
Jeg håber, at du kan bruge svaret til noget. Ellers er du meget velkommen til at skrive til os igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen