Sove efter skole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Ja, det lyder da som en hel skæv rytme, du er kommet ind i. Hvis du står op ved 6-7 tiden om morgenen, så har du jo kun fået 4-5 timers søvn om natten. Det er ikke underligt, at du er træt om dagen. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, så du kan få vendt din søvnrytme.

Når man er i din alder, og faktisk det meste af ens voksne liv, har man brug for minimum 7-8 timers sammenhængende søvn om natten. Søvn er både vigtigt for, at man kan fungere i løbet af dagen og for ens helbred på den lange bane. Det lyder faktisk også som om, at du tænker over dette. Jeg kan forstille mig, at når du kommer hjem om eftermiddagen, så kan du derfor sagtens sove 2-4 timer (for at nå op på at få dækket dit søvnbehov).

Der er nogle der siger at tager 2-3 uger at ændre en vane. Jeg ved ikke, om det også gælder søvn. Men hvis det gør, så må du altså forberede dig på det. Det jeg vil foreslå dig at gøre, er at tage det der hedder en ’powernap’ om eftermiddagen, når du kommer hjem fra skole. Hvis ikke du ved hvad en powernap er, så kan jeg fortælle at det er en kort lur på 20-30 min. Det er vigtigt den ikke varer mere end 30 min, for ellers falder man i en al for dyb søvn, og så er det meget svært at vågne. Du skal derfor sætte en alarm til at vække dig 20-30 min efter du har lagt dig til at sove om eftermiddagen. Når alarmen ringer, skal du stå op. Det kan godt være, at du lige efter du er vågnet, føler dig træt. Men ofte vil sådan en powernap kunne give dig nok energi til at holde dig vågen, så du kan lave dine lektier, inden du begynder at gøre dig klar til at skulle i seng ved 21 tiden, så du kan sove kl. 22. Har du mod på at prøve det i 2-3 uger?

Jeg synes også, at du skal fortælle din mor om, hvor svært det er for dig at ændre på din søvnrytme, så hun kan hjælpe dig igennem overgangsperioden. Du kan evt. vise hende det brev, som du har skrevet herind og så mit svar. Hvordan lyder det?

Hvis det ikke hjælper, og bliver ved at være svært, så synes jeg, at du sammen med din mor skal gå til lægen. Lægen kan hjælpe jer med at lave en god plan, og han/hun kan også undersøge, om du måske skulle mangle nogle bestemte vitaminer. Hvis du har brug for det, er du også altid velkommen til at ringe eller sms’e til os på 116 111, eller skrive til os på chatten.

Jeg håber, at det vil lykkes at få ændret den dårlige søvnrytme, som du er inde i, så du kan få hjælp til dine lektier og klare dig bedre i skolen. Det er i hvert fald super godt, at du selv er opmærksom og ønsker en forandring. Jeg ønsker dig alt det bedste med på vejen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.