Brev
Slåskamp oppe i skolen
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 12 år og går i sjette klasse. På min årgang har der været mange konflikter imellem klasserne og den her gang var det meget mere alvorligt.
Der er en fra min klasse som har det meget svært og han kan blive hurtigt sur.
Han blev så sur på en fra den anden klasse og de kom op og slås, det gik først helt galt da han valgte at tage kvælertag på den anden og jeg syntes det var virkelig voldsomt at se på.
Han gav selvfølgelig slip også gik han
og en pige fra min klasse op til udskolingen (hvor man slet ikke må gå op) og fortalte hvad der var sket.
Så gik de så op og slåsset på ham den anden. Alle de andre var så chokeret og han blev selvfølgelig bortvist i 3 dage..
Det var så voldsomt at se på og det gjorde os alle meget bange for ham.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Det lyder som en voldsom oplevelse med alt det slåsseri på skolen. Jeg kan godt forstå, at jer, der har oplevet det, er blevet chorkeret og bange. Jeg tror, at langt de fleste, ville reagere som dig i den situation.
Det er de voksnes ansvar, at I føler jeg trygge når I er i skole. Derfor er det også skolens voksne, som skal hjælpe jer og snakke med jer omkring de her ting, som er sket.
Jeg kan se, at du skriver, at ham fra din klasse er blevet bortvist i 3 dage, men har I mon haft snakken i klassen? Det er nemlig virkelig vigtigt, at I får snakket omkring det, der er sket, og det er skolens ansvar at det sker.
Jeg vil råde dig til at tage en snak med din lærer, hvis du har en favorit på din skole. Hvis du ikke er helt klar på det, så kunne du snakke med nogle af dine klassekammerater om, at I sammen går til en lærer.
Hvis I har talt om det i skolen, så må lærerne finde ud af, hvad der nu skal ske. For du og dine klassekammerater skal ikke gå at være bange og utrygge i skolen.
Jeg vil også foreslå, at du taler med dine forældre om problemerne i skolen. Så kan de også hjælpe med at tale med lærerne.
En sidste ting, som jeg faktisk synes er rigtig vigtigt at komme ind på. Du skriver, at I nu godt kan blive lidt bange for ham, som tog kvælertag på en anden. Det er helt forståeligt!
Men husk på, som du selv skriver: Han har det faktisk svært. Det er aldrig okay at gøre skade på andre, men det er heller ikke okay, at der er så mange konflikter mellem klasserne. Det skal lærerne hjælpe jer med at løse.
Måske har drengen, som bliver vred, brug for mere hjælp fra de voksne? Det lyder sådan for mig.
Dog er det vigtigste du skal tage med herfra, at I skal have lærerne til at snakke med jer i klassen, og nok også resten af årgang omkring de her problemer. For skolen skal være et trygt sted for alle.
Jeg håber, du kan bruge mit råd. Hvis du har brug for flere råd eller bare at snakke med en voksen, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlige hilsen BørneTelefonen