Brev
Skuespiller
Hejsa ?
Min største drøm er at blive skuespiller. Jeg har altid kunnet lide at stå på en scene uanset om det så var sang, skuespil, dans m.m.
Alle pigerne fra min klasse spiller også skuespil. Så det er ret fedt at have noget alt samles om ( Spiller også selv skuespil på et teater)
Men mit problem er at jeg aldrig har været den tynde pige. Jeg har altid haft lidt for meget på sidebenene og det har gjort at jeg ikke stoler så meget på at jeg kan blive det. Det er ikke sådan jeg er ked af min vægt men jeg føler bare det sætter grænser ?
Jeg har tjekket næsten alle casting sider ud men jeg har aldrig ture at oprette en profil fordi jeg er bange for at de syntes jeg er for tyk. Så mit spørgsmål er:
kan man godt blive skuespiller også selvom man er overvægtig?
Og hvordan får jeg mig selv til at ture at oprette en profil?
Knuzz fra Pigen med drømmen ??
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,  Det lyder så rart, at der er noget, du går og drømmer om! Og det korte svar på et af dine spørgsmål er, at dét, at være skuespiller, ikke handler om vægt. Så uanset hvad man vejer, kan man blive skuespiller, hvis det er det, man vil, og hvis man er rigtig god til det. Hvis du f.eks. lægger mærke til, hvordan skuespillerne i danske film ser ud, vil du hurtigt opdage, at de har meget forskellige udseender – og der er både tykke og tynde og midtimellem.
Men jeg forstår godt, at man kan komme til at føle sig lidt usikker, for i nogle tilfælde kan der måske godt være et lidt stort fokus på sådan noget som udseende i forskellige teater- og skuespilsammenhænge, og så kan man måske hurtigt komme til at føle, at man ikke lige ligner det skønhedsideal, man måske er faldet over i medierne eller andre steder.
Men du fortæller, at du elsker at stå på scenen, og at det lyder rart og godt, at du og pigerne fra klassen har teatret at samles om. Derfor synes jeg også, at der er rigtig ærgerligt, hvis du er blevet usikker på, om du overhovedet synes, at du kan være med til at lave teater.
Jeg spekulerer på, om du har talt med dine forældre om dine tanker i forhold til vægt og teater/skuespil? Det kan være rigtig rart at dele sådanne tanker med nogen, som er tæt på en – og måske kan dine forældre hjælpe dig med at genfinde din selvsikkerhed på scenen. Sammen kan I måske finde du af, hvad der skal til, for at du kommer til at tro på, at teater og skuespil også kan være noget for dig. Det kan også være, at de kan være med til at oprette en profil på en castingside, hvis de synes, det er en god idé, og hvis du føler dig klar til det, efter I har snakket sammen.
Jeg tænker også på, om det ville hjælpe dig at tale med din dramalærer eller underviser på teatret om din tvivl? Taler du mon godt med ham/hende? Måske kunne det være rart at tale med en, som arbejder med teater og skuespillere til daglig? Det kan være, at han/hun kan støtte dig og give dig nogle gode råd, så du føler dig lidt mere sikker på dig selv på scenen.
Hvis du ikke synes, at du kan snakke med dine forældre eller din dramalærer/underviser på teatret, må du meget gerne ringe ind til BørneTelefonen. Så kan vi snakke lidt mere om, hvem du ellers kan tale med, og hvad du ellers kan gøre. Vores telefonnummer er 116 111, og det er gratis at ringe. Du er også velkommen til at skrive til chatten, som du kan finde lige her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx. Vi har åbent hver dag fra kl. 11-23.
Jeg håber, mit svar har gjort dig lidt mere sikker på, at der også er plads til dig på scenen – uanset hvordan du ser ud. Og jeg håber, at du har mod på at tale med dine forældre og din dramalærer/underviser. Rigtig god fornøjelse med skuespillet! De aller bedste hilsner
BørneTelefonen