Skoletræt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige fra 10. klasse.

Jeg er rigtig glad for, at du har lyst til at dele dine tanker med BørneTelefonen. Det fortæller mig, at du har lyst til at få det bedre, og det vil jeg meget gerne hjælpe dig med.

Når man har svært ved noget i hverdagen og skolen, så kan det være rart at få noget hjælp og støtte, så man ikke føler, at man står alene.

Jeg kan godt forstå at du føler dig en smule træt af at gå i skole. Især når du skriver, at du synes opgaverne er kedelige, og at du føler, du skal gøre dig ekstra umage pga. din ordblindhed og angst.

Men du skal vide, at det er meget normalt, at man kan blive en smule træt af at gå i skole i perioder. Du er langt fra den eneste, der har det sådan.

Kunne det måske være en mulighed at snakke med din klasselærer om dine tanker?

Din lærer har faktisk et ansvar for, at du har det godt i skolen. Han eller hun har måske bemærket, at du ikke er helt tilfreds med skolen for tiden og vil måske gerne tale med dig om det.

Når jeg læser dit brev, lægger jeg mærke til, at du synes skolen kan virke lidt udfordrende en gang i mellem pga. din ordblindhed og angst.

Her tænker jeg også, at det kunne være en god ide at snakke med din lærer om dine bekymringer. Din lærer kan bedst hjælpe dig, når han eller hun ved, hvad du har det svært med.

Din lærer kan muligvis sørge for at ændre undervisningen, så den ikke længere virker kedelig. Samtidig kan din lærer også hjælpe dig, ved at tilrettelægge undervisningen sådan, at du har de bedste forudsætninger for at lære. Det kunne være opgaver særligt udvalgt til dig eller andre hjælpemidler.

Du kan også vælge at tale med dine forældre om, hvordan du har det med skolen for tiden. De kan måske hjælpe dig med at tale med din lærer om, hvordan det kan blive godt for dig.

Du skriver i dit brev, at du er bange for om du er lige så god som de andre i klassen. Men du skal vide, at det er meget normalt at tvivle på, om man er dygtig nok i skolen. Du skriver selv, at du før har fået 7 i dansk, og det er altså en god karakter.

Med hjælp fra dine forældre og lærer kunne det tænkes, at du måske får en større tiltro til, at du gør det så godt, som du kan i skolen.

Når jeg læser dit brev, bliver det tydeligt for mig, at du faktisk allerede har vist, at du kan modstå stor modgang. Du skriver, at du blev hjemmeundervist i 9. klasse og faktisk gennemførte din eksamen på trods af angst. Det er en kæmpe styrke du har, og den skal du huske på, næste gang du oplever, at tingene kan virke svære.

Foruden at tale med din lærer og dine forældre kan du måske også overveje at tale med uddannelsesvejlederen på din skole. Han eller hun har mødt andre elever, som har det ligesom dig. Derfor kan det være, at han eller hun kan give dig nogle idéer, som jeg ikke kan. Det vil jeg ønske for dig.

Du har allerede vist, at du har modet til at gennemføre ting, som du synes er svære. Det tænker jeg, er en styrke du kan bruge, hvis du vælger at snakke med din lærer og/eller dine forældre, så du for fremtiden ikke skal gå og føle dig skoletræt.

De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.