Skoletræt

Hej, jeg er en pige på 15 år. Jeg er monster skoletræt og gider ik tage i skole for det er mega langtrukkende

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år!

Jeg kan godt forstå, du bliver træt af at gå i skole, når det føles mega langtrukken for dig.

Jeg bliver lidt nysgerrig og kommer til at tænke på, hvad det mon handler om.

Det kunne jeg tænke mig, du taler med din lærer om.

Din lærer har et ansvar for, at du har det godt i skolen. Han eller hun har måske bemærket, at du ikke er helt tilfreds med skolen for tiden og vil måske gerne tale med dig om det.

Hvis det har noget med undervisningen at gøre, kan din lærer bedst hjælpe dig når han eller hun véd noget om, hvad der generer dig.

Der kan være mange gode grunde til at blive skoletræt for en periode.

Det kan være, hvis noget er let og man ikke synes, man lærer noget nyt.

Det kan også være, hvis noget er nyt og svært og man endnu ikke har knækket koden på det nye, man skal lære. Det kan man også komme til at føle sig skoletræt af.

Det kan også være, hvis nogen i klassen er langsomme til at lære det nye og læreren skal bruge tid på at forklare ekstra for nogen af kammeraterne. Så sidder der måske nogle og tripper for at komme videre og dén elev, der har brug for ekstra tid, bliver måske mega nervøs og ked af det.

Alt dét kan ske for alle i klassen og læreren skal forsøge at undervise, så alle eleverne synes, det er okay.

Det betyder, at læreren kan give eleverne forskellige opgaver, som passer til netop ham eller hende. Måske er det en mulighed for dig. Det kan du tænke over.

Du kan vælge at tale med dine forældre om, hvordan du har det med skolen for tiden og de kan måske hjælpe dig med at tale med din lærer om, hvordan det kan blive godt for dig.

Der er undervisningspligt til og med 9. klasse. Derefter skal du måske på ungdomsuddannelse eller i lære. Det er ikke til at vide lige nu.

Derfor kunne det måske være lidt smart at tale med nogen om, hvordan det kan blive godt for dig at gå i skolen igen.

Foruden at tale med din lærer og dine forældre kan du måske også overveje at tale med UU-vejlederen på din skole. Han eller hun har mødt andre elever, som har det ligesom dig. Derfor kan det være, at han eller hun kan give dig nogle idéer, som jeg ikke kan. Det vil jeg ønske for dig.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.

Måske handler din skoletræthed også om andre ting, end dem, jeg beskriver her. Du kan måske ringe herind og fortælle os lidt om din hverdag hjemme og i skolen? Når vi ved mere om din situation, kan vi bedre hjælpe dig. Måske kan vi sammen få flere ideer til, hvad du kan gøre? Du kan ringe på tlf. 116 111.

Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at blive tilfreds med at gå i skolen igen.

Kærlig hilsen fra Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.