Brev
Skoletræt
Hejsa Børnebrevkasse!
Jeg er nu næsten halvvejs igennem 9. klasse på en efterskole.
Mit faglige niveau er højt i forhold til almindelige niendeklasses elever, men jeg går på en skole hvori det faglige niveau er gymnasieforberedende, altså højt i forhold til hvad en almindelig niendeklasse oplever.
Men jeg har i de sidste par uger følt mig udmattet og skoletræt. Jeg har svært ved at stå op om morgenen og jeg udskyder mine lektier så meget, at jeg i mange tilfælde ikke når at aflevere dem.
Dette forårsager at mine karakterer formindskes og blokerer derfor også min handlingsmotivation.
Jeg er konstant under pres på skolefronten. Vi har altid mange lektier for, og man kommer bagud hvis man ikke laver dem med det samme.
Jeg har endnu ikke oplevet én dag, hvor jeg har kunnet koble af uden at det ville få konsekvenser for mit skolearbejde.
På mange måder føler jeg mig også dum i forhold til mine klassekammerater. Ikke i alle fag, nej. Men mit matematiske niveau er meget lavt i forhold til deres og jeg kæmper med tysk på trods af, at de sproglige og humanistiske fag er dem, som jeg præsterer bedst i.
På mange måder føles skolen uoverskuelig lige nu – hvad kan jeg gøre for snarest at overvinde min skoletræthed, så jeg igen kan blive den intelligente, glade og overskudsagtige skoleelev?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev og hvor er det godt, at du skriver herind – det er flot at du er opmærksom på de ændringer, der er sket og tør handle på dem. Skoletræthed rammer rigtig mange unge desværre og det er vigtigt, at gøre det noget ved det, inden det bliver for slemt og du kommer alt for meget bagud eller går hen og bliver rigtig trist over det.
Det er vigtigt, at klare sig godt i skolen men det er endnu mere vigtigt, at bevare glæden ved at gå i skole, så man har lyst til at gøre det i alle de år, som det kræver, for at få den uddannelse, man gerne vil have. Den skole du går på nu, skal selvfølgelig gøre det nemmere for dig, når du så kommer i gymnasiet, men det kræver, at du stadig orker, at gå i skole, når den tid kommer. Det er den balance, som det er vigtigt at bevare - at du hele tiden udfordrer dig selv nok til at lære mere og blive bedre, men at du ikke presser dig selv mere, end du stadig synes det er sjovt og til at klare.
Nu er du 15 år, så derfor er denne balance i høj grad også dine forældres og skolens ansvar. Hvad tænker du om det, giver det mening? Derfor er det selvfølgelig rigtig vigtigt, at både dine forældre og din skole bliver gjort opmærksomme på, hvordan du har det, så i sammen kan finde ud af noget, der kan hjælpe dig videre herfra. Hvem tænker du, at du bedst kan snakke med om det her? Dine forældre, en lærer eller måske en helt anden voksen? Det er vigtigt, at du i første omgang, vælger den voksne du mener, bedst ville kunne forstå dig og hvordan du har det – nogen gange er det ens forældre og andre gange er det en voksen, der ikke tænker så meget på, hvad du skal præstere – måske en bedsteforælder eller en anden tæt på dig? Hvis det ikke er dine forældre eller dine lærere, så er det måske en voksen, der efterfølgende kan hjælpe dig med, at snakke med dine lærere og dine forældre?
Derefter er det også rigtig vigtigt, at du enten alene eller sammen med en voksen, tager kontakt til en studievejleder – alle skoler har en vejleder tilknyttet og de skal bl.a. tage sig af studerende der er skoletrætte. Ofte har de forskellige muligheder for hjælp, alt efter hvad du har behov for. Det bedste du kan gøre, er at beskrive for dem, som du har gjort her i dit brev, hvordan du har det og insistere på, at de giver dig noget hjælp.
I dit tilfælde, lyder det lidt som om, at du gør en stor indsats med dit skolearbejde og er vant til at være en flittig elev, så måske er du bare presset til mere, end du kan overskue og klare? Hvis det er tilfældet, er det selvfølgelig nødvendigt, at du får en skoledag med mindre pres, så du får glæden tilbage.
Samtidig kan det også skyldes den mørke tid og det lavere energiniveau, eller bare at du nu har været i fuld gang i et halvt år og er ved at være træt? Hvad tænker du selv? Føler du, at du under normale omstændigheder godt kan klare det niveau og det pres, der er på din skole, eller føler du, at du bliver presset til mere end du kan klare?
Jeg håber, at du sammen med dine forældre og skolen, kan finde en god løsning og hvis du har brug for flere råd, en voksen der lytter eller hvis det nu går hen og bliver værre eller kommer igen efter en periode, så må du endelig ringe eller skrive til BørneTelefonen eller logge på chatten på vores hjemmeside, så sidder der en rådgiver klar, der gerne vil hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen