skal jeg starte i skole

Brevet er anonymiseret af redaktionen

hej jeg her i sommers flyttede til en ny by, hvor jeg så nu bliver hjemmeundervist af min mor.
jeg har ikke fået nogen nye venner og jeg føler mig ensom.
det har altid været min mors drøm at hjemmeundervise og hun er så glad for det. jeg er også bange for at jeg ikke lærer nok, derfor har jeg overvejet at starte i skole, men jeg er bange for det ned at skal starte i en ny klasse og sådan.
hilsen Amalie

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Mange tak for dit brev. Det kan være svært at flytte til en ny by. Mange starter på en ny skole, når de flytter til en ny by. Her kan man lære nogle nye mennesker at kende og få nogle nye venskaber. Derfor kan jeg godt forstå det kan være svært, når man flytter til en ny by, men ikke er startet i en skole. Jeg vil prøve at give dig nogle råd til, hvordan du håndterer din situation.

De fleste mennesker har brug for jævnaldrende venner. Og ellers kan følelsen af ensomhed nemlig komme, som du også beskriver. Og det er en svær følelse at have.

Der er andre steder man kan finde jævnaldrende venner end i skolen. Mon du har nogle fritidsinteresser du kunne tænke dig at dyrke? Det kunne være du kunne møde nogle venner i den nye by derigennem?

Men du skriver også at du er bekymret for kvaliteten af din mors hjemmeundervisning. Det er sådan i Danmark, at kvaliteten og niveauet af hjemmeundervisningen skal være lige så god og høj som i de danske folkeskoler. Kommunen fører tilsyn med undervisningen, så de sikrer at forælderen er i stand til at hjemmeundervise. De har ret til at lave en årlig test af din mors hjemmeundervisning.

Jeg tænker på, hvad du mon selv har mest lyst til? Du skriver, at det altid har været din mors drøm. Men mon det også er det du selv ønsker? Hvis du helst vil gå i en skole, kunne du så forestille dig at fortælle din mor om det? Du kunne for eksempel vise hende dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig? Det kan også nogle gange være en idé, at starte med at fortælle det til en anden voksen du stoler på, fx en anden i din familie. Og så kan I sammen snakke med din mor?

Du skriver, at du også kan være bange for at starte i en ny klasse. Det hører vi fra rigtig mange børn og unge her på BørneTelefonen. Det er ofte lidt nervepirrende at skulle begynde på noget nyt, hvor de andre kender hinanden. Men der er det vigtigt at huske på, at læreren i en klasse har et ansvar for at sikre, at nye elever bliver taget godt i mod. De fleste lærer er rigtig gode til det. Og hvis ikke du oplever det, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen igen på 116 111.

Jeg håber du mærker efter, hvad du egentlig selv har mest lyst til. Og at du finder mod til at få fortalt nogle om dine tanker om hjemmeundervisning og ensomheden.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

læs mere om skoleskift

Tænker du på at skifte skole eller skal du snart skifte skole? Der kan være mange grunde til, hvorfor du vil skifte skole. Nogen børn skifter f.eks. skole, hvis de bliver mobbet eller ikke føler, at de passer ind i klassen. For andre handler det mere om undervisningen, og de har enten brug for mere hjælp eller flere udfordringer.

Det er en stor beslutning at skifte skole, og det er vigtigt, at du får talt med nogen om det. Måske er du usikker på, om et skoleskift er noget for dig? Måske har du brug for hjælp til at tage beslutningen? Det kan også være, du ikke helt ved, hvordan et skoleskift fungerer.

Hvis du snart skal skifte skole, kan det være du tænker over, hvordan du får sagt ordentligt farvel til dine gamle klassekammerater. Eller hvordan du får venner i den nye klasse.

Få svar på spørgsmålene om skoleskift og få en masse råd om, hvordan du får det sagt til dine forældre eller lærere. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner i en ny klasse eller læse breve fra andre børn, der går med samme overvejelser.