Brev
Skoleskift
Hej BørneTelefonen.
Jeg stoler ikke på nogen i min klasse, da jeg har prøvet flere gange hvor nogen fortalte noget jeg havde sagt til dem, til andre.
Jeg har sluttet et venskab (med voksne til hjælp) med en af mine gamle, bedsteveninde, og hun har flyttet skole (ikke pga. det) Og jeg føler ikke jeg høre til min skole, eller at de hjælper mig godt nok med det jeg har brug for hjælp til.
Jeg føler ikke jeg passer til den skole. Men jeg ved ikke hvordan, og hvornår jeg skal sige ”direkte” at jeg gerne vil flytte skole til mine forældre? Jeg vil rigtig gerne, bare væk fra alt det her rod, og bygge nogen nye venskaber..
Hilsen en pige på 10.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Hvor er det godt, at du skriver ind til BørneTelefonen. Tak for dit brev.
Det er ikke rart at føle, at man ikke kan stole på nogen, at man ikke passer ind eller at tingene er noget rod. Det er så godt, at du tager kampen op og har gjort dig tanker om at kunne bygge nye venskaber op.
Jeg forstår det sådan, at du spørger om, hvornår og hvordan du kan fortælle dine forældre, at du gerne vil skifte skole? Det er helt naturligt at føle, at det er svært at tage sådan nogle ting op, og det kan være svært lige at vide, hvornår det er bedst. Her er det bedst at bruge din erfaring med dine forældre. For hvornår er det bedst at tale med dine forældre: når I spiser aftensmad? Når I spiser morgenmad? Når de følger dig et sted hen? Ved sengetid? Eller hvornår tror du?
Det kan være svært at vide lige præcis hvordan, det er bedst at sige noget, som er svært. Du har været rigtig god til at beskrive det her i brevet. Jeg tænker, du måske også kunne skrive et brev til dine forældre? Her kunne du fortælle, hvorfor du gerne vil skifte skole. Men det vigtigste er, at du får fortalt det, du gerne vil og ikke mister modet til at få det fortalt. Så hvis det første gang ikke lykkedes, så skal du endelig prøve noget andet.
Når det er sagt, kan det være, at dine forældre og lærere rigtig gerne vil have, at du bliver i klassen. Lærerne har selvfølgelig pligt til at hjælpe dig, og det er rigtig godt, at du ved det. De har måske også hjulpet dig før, da du sluttede et venskab med din veninde. Hvis du kan prøve endnu mere og har lyst til det, så kunne du måske finde ud af, hvad du præcis vil have hjælp til af dem og så spørge dem om det en sidste gang? Selvom det er noget rod, kan det være, at der alligevel kunne være en sidste ting, som ville være god at prøve.
Selvom du virker stærk og rigtig fornuftig, så må jeg også fortælle dig, at det kan være rigtig hårdt at skifte skole og at bygge venskaber op fra bunden. Nogle gange kan der på trods af rod godt være muligheder, der hvor man er. Men alt det ved du nok allerede. Du virker til at vide en masse om dig selv og hvad du gerne vil.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 eller skrive til BørneChatten her på siden.
Jeg håber, at du får talt med dine forældre om det.
BørneTelefonen ønsker dig alt det bedste.
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen