Skoleskift

Hej

Jeg står i det dilemma at jeg gerne vil flytte skole. Jeg synes ikke jeg trives ordentligt på skolen og kan godt mærke at jeg ikke har læringslysten, som jeg havde engang. Problemet er så, at den skole jeg så frygtelig gerne vil på, kræver at jeg skal tage 2 busser om morgenen. Jeg er helt fint med det, så længe at jeg lærer godt igen, men min far derimod synes at det er besværligt. Men det er virkelig det eneste jeg vil.
Hvad gør jeg ?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år,

Tak for dit brev, hvor er det godt, at du har skrevet ind. Jeg tænker, at det er en stor beslutning at flytte skole. Derfor kan jeg godt forstå, at du har brug for at dele dit dilemma med nogen. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du er en pige som er god til at mærke efter. Det er en meget stærk egenskab du har.

Du fortæller i brevet, at du ikke føler, at du trives på skolen. Og at din læringslyst ikke er den samme som før. Jeg kan forstå på dig, at det får dig til at overveje et skoleskift. Det er en enormt vigtigt, at man trives i skolen og har lyst til at lære nye ting. Så jeg forstår virkelig godt dine tanker.

Det er godt, at du allerede har fortalt om dine tanker til din far. Det er nemlig vigtigt at få delt det med ens forældre, hvis man ikke har det godt i skolen, så de kan hjælpe. Så stort klap på skulderen til dig, for at du allerede har gjort det! Desværre virker det som om, din far synes, at et skoleskift er for besværligt med den længere transporttid.

Jeg sidder og tænker på, om der kan andre årsager til, at din far ikke synes at et skoleskift er en god ide lige nu? Har du mon spurgt ham om det? Kan han være bekymret for noget?

Det virker som om, at du er ret afklaret med, at du gerne vil skifte skole. Derfor tænker jeg, at det i første omgang er vigtigt for dig, at du får taget en ny snak med din far omkring det. Har du mon understreget overfor ham, hvor vigtigt det er for dig, og at transporttiden ikke betyder noget for dig?

Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du ikke har læringslysten som ”engang”. Det får mig til at tænke, at du tidligere har haft det godt i skolen. Derfor kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvorfor dette nu har ændret sig. Er der sket noget på skolen, som kan været skyld i, at du ikke har det godt længere? Noget med veninderne/vennerne? I så fald, er det mon noget, som du har nævnt i din snak med din far?

Hvis der er sket ting på skolen, som er skyld i at du ikke længere trives, så kunne det måske også være en idé at snakke med din klasselærer eller en anden lærer om det. Har du overvejet det? Du har allerede vist, at du godt kan tale med voksne. Måske kan en lærer hjælpe dig, hvis du fortæller, hvordan du har det. Jeg tænker især, at det ville være relevant, hvis det nu ikke bliver en mulighed for dig at skifte skole lige nu. Hvad mon du tænker om det?

Du virker på mig, som en pige der ikke giver op. Derfor tror jeg også på, at du er i stand til at tage denne snak om med din far igen og eventuelt også en lærer på skolen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.