Skoleskift

Hej er en pige på 11 år

Har spurgt mine forældre et par gang om at skifte skole. Men De svare nej.

Grund til jeg gerne ville skifte skole er vi har vikar/ ingen lære 2-4 timer om dagen og føler ikke jeg får lært nok.

Har du nogle ide til hvordan jeg kan få “Overtalt” mine forældre

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 11 år

Tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå, at det er irriterende, at I har så mange vikarer og derfor ikke lærer nok. Derfor er det også rigtig fint, at du har prøvet at tale med dine forældre. Du har selv foreslået skoleskifte, men det synes de ikke er en god ide. Har de forklaret dig hvorfor? Og har de måske andre forslag til, hvad der så kunne gøres?

Måske kan du skrive ned på papir, hvad det er, du godt kunne tænke dig, at skolen gør bedre. Og hvad du godt kunne tænke dig at lære mere af. Du kan så foreslå din mor og far, at I holder et familiemøde. Til det møde kan du komme frem med dine bekymringer og dine forslag. Og bede dine forældre om også at komme med gode ideer til, hvordan I kan løse det problem, at du ikke lærer nok. Har de talt med lærerne? Eller kunne de måske gå til skolens ledelse?

Hvis du gør det på den måde, kan dine forældre se og høre på dig, at du virkelig har tænkt over det. Og mener det alvorligt. Og jeg tror, at de vil synes, det er dejligt at deres datter faktisk gerne vil lære noget i skolen.

At skifte skole er måske ikke den bedste løsning på dit problem lige nu. For der er mange ting, der er vigtige at tænke på, inden man beslutter sig for at skifte skole: hvad med vennerne i klassen, hvad med afstanden til den nye skole. Samtidig skal man jo være sikker på, at den nye skole ikke har samme problem som din nuværende skole med mange vikarer. Derfor er det vigtigt, at dine forældre støtter dig og hjælper dig med et skoleskifte, hvis det er det, I ender med at finde ud af, er den bedste løsning.

Hvis du oplever, at dine forældre slet ikke lytter til dig, så vil jeg foreslå dig at gå til elevrådet på skolen - eventuelt sammen med en fra klassen. Du er sikkert ikke den eneste elev i klassen, der ikke synes, I lærer nok. Og står I elever sammen, så lytter de voksne forhåbentlig til jer.

Held og lykke  - jeg håber, det lykkes for dig, så du kan lære en helt masse.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.