Skoleskift

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11
Tak for dit brev. Du fortæller at du hader skolen og gerne vil skifte skole og få nye venner. Problemet er, at du ikke ved hvordan du skal få det sagt til dine forældre. Du fortæller også, at noget af det du er træt af er, at tingene er alt for nemme for dig. Jeg forstår godt at det måske kan blive lidt kedeligt, hvis der ikke er nogle opgaver som passer til dig. Det tænker jeg nu godt at der kan gøres noget ved. Lærerne kan jo godt give forskellige opgaver til forskellige elever, det er faktisk en del af deres arbejde at sørge for at alle elever får den tilpasse udfordring. Ved dine lærere mon at du synes det er for nemt?
Nu siger du jo at du gerne vil skifte skole. Jeg tænker på om der mon er andre grunde til det, end at opgaverne er for nemme? Hvordan mon du ellers trives i klassen med venner og veninder? Du skriver at du gerne vil have nye venner, så måske er det også en del af problemet?
Nu ved jeg jo ikke hvor godt du kan snakke med dine forældre, men det kunne være godt at få taget hul på at snakke med dem om hvordan du trives i skolen. Du skriver at du allerede har sagt det en gang at du hader skolen, men måske skulle du prøve at snakke med dem igen. Jeg tror at mange børn kan finde på at sige at de hader skolen, uden at lægge så meget andet i det, end at de bare hellere ville holde fri. Måske tror dine forældre også, at det er det for dig når du siger at du hader skolen?
Du kunne måske sige til dem at du gerne vil have en snak med dem om skolen og så fortælle om de ting som du synes ikke fungerer godt. Du kan jo også fortælle at du har overvejet at skifte skole. Så kan I aftale om I skal tage en snak med dine lærere om hvordan du kan komme til at trives bedre, eller I kan sammen undersøge om det er muligt at skifte skole.
Hvis du synes det er svært kan du også vælge at vise dem det brev du har skrevet og mit svar, hvis du har lyst. Det kan nogle gange være nemmere at få en snak igang, når de voksne kender til problemerne i forvejen, her kunne brevet måske hjælpe dig. Jeg tænker ihvertfald, at du er nødt til at tale med dine forældre, og måske også få dem til at tale med din lærer sammen med dig, så i først finder ud af om der er en mulighed for at du kan blive glad ved at gå på din nuværende skole, inden det besluttes om du skal skifte. Hvad synes du mon om det råd?
Jeg håber du føler dig hjulpet lidt på vej, ellers er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere med en rådgiver om det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.