Brev
Skoleskift??
Jeg er en pige på 13 år og har det ikke særlig godt i min klasse,
Jeg har kun 1-2 der snakker til mig! Når jeg kommer i skole glæder jeg mig til at komme hjem og væk og jeg har det ik så godt i klassen! Lærerne er fine nok men jeg synes ikke de lære mig nok???
Jeg ved at hvis jeg taler med min lærer om det, vil han prøve at tvinge mig til at blive i klassen og snakke med personer i klassen om det! Og det vil bare gøre såen så jeg får fjender! Og gøre det endnu værre hvis det kan blive værre
jeg overvejer virkelig meget at skifte skole men er bange for at dem fra min klasse kommer til at hade mig?
Jeg vil virkelig gerne skifte skole
Kærlig hilsen den triste pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Puha, det er heller ikke rart, at gå og have det sådan. Jeg kan godt forstå, at du tænker, at du har lyst til at skifte skole.
Ud fra det du skriver, tænker jeg, at det måske alligevel vil være en god idé, at tale med din lærer om det.
Du skriver, at det vil gøre, så du får fjender. Hvad mon får dig til at skrive det? Er det fordi, det er noget, du har oplevet før, eller er det noget, du tror?
Jeg tænker, at din lærer jo kan håndtere det på mange forskellige måder. Du kunne måske tale med ham om, at du helst ikke vil have at de andre ved, at du har talt med ham.
Han kunne måske tale med hele klassen om venskaber/sammenhold i klassen osv. og f.eks. lave nogle forskellige samarbejdsøvelser, hvor han opdeler jer på tværs (Dette kunne du måske foreslå ham?).
Du kan også prøve at sige til dig selv, at nu giver jeg det en chance på f.eks. 3 måneder, hvor jeg virkelig gør en indsats for at tale med nogle flere. Du kan udfordre dig selv lidt og f.eks. sige, at i dag der skal jeg sige noget til en af dem, jeg ikke plejer at tale med. Det kunne f.eks. bare være, at låne en blyant.
Det kan være, at det med tiden bliver nemmere og nemmere at tale med dem. I løbet af de tre måneder kan du måske skrive fordele og ulemper ved din skole/klasse ned.
Efter de 3 måneder kan du se, hvordan du har det. Har du stadig lyst til at skifte skole, eller synes du, der er nogle ting, der er blevet bedre?
Jeg kommer også til at tænke på, om det mon er noget, du har talt med dine forældre eller en anden voksen om? Det er rigtigt vigtigt, at du ikke går alene med det. De vil også kunne vurdere, hvad de tænker i forhold til skoleskift.
Du kunne tale med dem om, at du vil give det en chance i 3 måneder, men hvis ikke det bliver bedre, vil du virkelig gerne over på en anden skole?
Håber, det hele bliver bedre.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen