Skoleskift??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Puha, det er heller ikke rart, at gå og have det sådan. Jeg kan godt forstå, at du tænker, at du har lyst til at skifte skole.

Ud fra det du skriver, tænker jeg, at det måske alligevel vil være en god idé, at tale med din lærer om det.
Du skriver, at det vil gøre, så du får fjender. Hvad mon får dig til at skrive det? Er det fordi, det er noget, du har oplevet før, eller er det noget, du tror?
Jeg tænker, at din lærer jo kan håndtere det på mange forskellige måder. Du kunne måske tale med ham om, at du helst ikke vil have at de andre ved, at du har talt med ham.
Han kunne måske tale med hele klassen om venskaber/sammenhold i klassen osv. og f.eks. lave nogle forskellige samarbejdsøvelser, hvor han opdeler jer på tværs (Dette kunne du måske foreslå ham?).

Du kan også prøve at sige til dig selv, at nu giver jeg det en chance på f.eks. 3 måneder, hvor jeg virkelig gør en indsats for at tale med nogle flere. Du kan udfordre dig selv lidt og f.eks. sige, at i dag der skal jeg sige noget til en af dem, jeg ikke plejer at tale med. Det kunne f.eks. bare være, at låne en blyant.
Det kan være, at det med tiden bliver nemmere og nemmere at tale med dem. I løbet af de tre måneder kan du måske skrive fordele og ulemper ved din skole/klasse ned.
Efter de 3 måneder kan du se, hvordan du har det. Har du stadig lyst til at skifte skole, eller synes du, der er nogle ting, der er blevet bedre?

Jeg kommer også til at tænke på, om det mon er noget, du har talt med dine forældre eller en anden voksen om? Det er rigtigt vigtigt, at du ikke går alene med det. De vil også kunne vurdere, hvad de tænker i forhold til skoleskift.
Du kunne tale med dem om, at du vil give det en chance i 3 måneder, men hvis ikke det bliver bedre, vil du virkelig gerne over på en anden skole?

Håber, det hele bliver bedre.

De bedste hilsner fra
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.