Brev
Skoleproblemer
Hej.
Jeg er en pige på 18 år, som går på gymnasium i 3.g og har musik som linje.
Jeg har problemer i min klasse som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal håndtere og gøre ved.
Min klasse har to linjer. Den ene er musik og den anden matematik. Så vi er lidt langt fra hinanden rent fagmæssigt. Ikke fordi der er noget galt i det, men pga. denne opdeling er vi ikke sammen så tit. Det er få fag som vi har sammen.
Vi er en meget opdelt klasse og det er det som er problemet. Os som går på musiklinjen føler sig uden for. Vi er en minoritet i forhold til de andre, da vi kun er 8 og de andre er 20.
Os på musik har det rigtig godt sammen, hvertfald de fleste af os. Men vi begynder at få et værre forhold til resten af klassen. Vi bliver holdt udenfor og respekten for os er næsten ikke eksisterende.
Vi føler os ikke hjemme i vores egen klasse, vi er utrygge når vi er samme med de andre. Og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Vi har prøvet at snakke med vores klasselærer, men han ved ikke rigtigt hvad han skal gøre så ansvaret bliver bare lagt tilbage på os.
Jeg har næsten ikke løst til at møde op til de timer som vi skal havde med resten af klassen fordi det er så ubehageligt at være sammen med dem.
Så jeg håber allerførst at mit problem er forståeligt for jeg har virkelig brug for et råd til hvordan jeg kommet igennem mit sidste år i gymnasiet.
Jeg har det super fedt med mine venner som også går på musiklinjen, men det er bare psykisk trættende at skulle bekymre sig om resten af klassen.
Hilsen en meget træt elev
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 18 år.
Det lyder til, at der ikke er en særlig sund kultur i din klasse. Dit problem er meget forståeligt og jeg kan sagtens forstå, at det ikke er rart at have timer sammen, når stemningen er, som den er.
Det er godt at du ikke er alene og at du har en god omgangskreds på dit gymnasium. Jeg kan samtidig godt se, at det ikke er rart, at I bliver set ned på og der ikke rigtig er et sammenhold i den store klasse.
Kunne jer fra musiklinjen måske tage initiativ til, at I alle sammen kunne lave noget i fællesskab? Det kunne være at I kunne holde noget forfest med spisning inden en gymnasiefest, eller I kunne tage til en koncert sammen, biograftur eller lignende. Hvis I er nogle stykker fra musiklinjen, der tager initiativ til at lave noget fælles og rækker en hånd ud til resten af klassen, så kunne I gøre det tydeligt, at I gerne vil dem og I gerne vil styrke klassefællesskabet.
Måske dem fra matematik-linjen også tænker, at I ikke gider dem? Det er slet ikke sikkert, at det er sådan det hænger sammen, men det kunne måske være værd at overveje. Hvis de virkelig ikke gider jer, så er de måske heller ikke værd at bruge tid på. Så kan du prøve på at nyde at være sammen med dem du godt kan lide og få et fedt sidste år i gymnasiet med nogle søde mennesker.
Jeg er med på, at det ikke løser problemet, men hvis der en decideret ubehagelig stemning i klasseværelset, så synes jeg, at I skal tage fat i jeres lærer igen. Det er også lærernes ansvar, at der bliver skabt en god stemning i klassen, hvor alle behandler hinanden med respekt. Det er faktisk et lovkrav at alle gymnasier har en mobbestrategi, som skal fremgå på deres hjemmeside! Og det er uanset om der er tale om mobning af en enkeltperson eller af en gruppe. Lærerne kan selvfølgelig ikke gøre jer til bedste venner, men de kan hjælpe til med at få skabt en bedre stemning, når I har undervisning.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe jer lidt i den rigtige retning og jeg håber endnu mere, at dit sidste år i gymnasiet bliver godt. Gymnasietiden er en fed tid, så det gælder om at nyde den, og det skal man gøre med de mennesker, der gerne vil én og på de mennesker man selv godt kan lide.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.