Brev
Skoleproblemer
Hej med jer.
Jeg bliver hverken mobbet eller drillet, slået eller gjort grin af. Men min klasse larmer for meget.
Jeg får hovedpine dagligt, og jeg pjækker en del.
Min klasse begynder at få et dårligt ry, fordi at der er nogle specielle i vores klasse der altid kommenterer eller larmer.
Lærerene og vikarerne råber altid.
De kan simpelthen ikke bare holde deres kæft, slappe af og blive undervist.
Tak fordi at i læste dette brev, og skriv gerne idéer.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13
Tak for brevet. Det lyder rigtig irriterende, at der er så meget uro i din klasse. Det gør det jo meget svært for dig, der måske helst bare vil følge med i timerne. Og det forstår jeg godt er frustrerende, for det er jo trods alt, derfor I er der allesammen; for at få noget ud af det.
Som jeg ser det, har du nogle forskellige muligheder for at gøre dit til at situationen ændres. Du kan tale med din lærer og evt. skoleledelsen. Du kan tale med dine forældre, særligt hvis de er engageret i din klasse, eller fx er i skolebestyrelsen. Du kan også selv tage initiativ til, at I som elever forsøger at få mere arbejdsro i klassen. Vælg det, du synes føles bedst for dig.
Hvis du tager fat i din klasselærer en dag, og beder om at tage en snak, så kan du give udtryk for dine bekymringer. Måske kan du tale med nogle af dine klassekammerater inden, og høre om de har det på samme måde? Så kan I eventuelt tage et klassemøde, og prøve at finde på nogle nye regler eller forslag til, hvordan I kan ændre på miljøet i klassen. Måske mere gruppearbejde? Måske mindre gruppearbejde? Måske mere mulighed for at gå ud fra klasseværelset og arbejde på opgaver? Det kan også være, at du må tage høretelefoner på, for at lukke lidt af larmen ude, når du laver opgaver?
Jeg synes under alle omstændigheder, at du skal nævne det for dine forældre – særligt det med, at du får hovedpine og pjækker. For det er slet ikke rart at have smerter ofte, og det kan være I skal et smut til lægen sammen. Det kan også være, at dine forældre vil tale med nogle af de andre forældre i klassen, og måske tage det op med din klasselærer og skolens ledelse.
Du kan også starte med at tale med de andre i klassen, inden du gør noget. Måske er der andre, som har det på samme måde? Så kan I sammen gå til læreren og bede om en snak eller et møde med hele klassen. Det kan også være, at det hjælper hvis du kan begynde at arbejde mere sammen med andre, der også har brug for ro?
Jeg kan sagtens forstå, at du er træt af larm og uro i din hverdag. Det kan være meget belastende. Og jeg synes det er stærkt, at du tager initiativ til at skrive til os for at ændre på det. Jeg håber, du kunne bruge mine råd, og at du kan være med til at få ændret på situationen i din klasse.
Mange hilsner,
BørneTelefonen