Brev
Skolen tager mit handicap alt for seriøst
Hej.
Jeg er en pige på 12 år. Jeg sidder i kørestol men Jeg er som en tolvårig pige i mit hoved. Jeg har brug for hjælp til nogle ting. Derfor går jeg på en skole hvor der er mulighed for det. Men problemet er bare at skolen glemmer at jeg er en tolvårig pige. Derfor giver de mig Ikke nogen chancer til at vise ting som jeg faktisk godt kan. Det er rigtig irriterende! Jeg går med frustrationer i kroppen hele dagen lang.
Jeg føler bare at skolen ikke stoler på mig. Mine forældre ved det godt. De har også været til møde på skolen flere gange. Men det hjælper ikke. Hvad skal jeg gøre?
Hilsen pige på 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12
Når man er 12 år, så kan man rigtig mange ting selv. Og man er ikke barn længere. Hvor er det godt, at du ikke finder dig i at blive ‘pakket ind’ og holdt fast i rollen som hjælpeløs.
Ja, du har brug for hjælp til nogle ting. Men gode hjælpere har blik for alle de ting, du selv kan.
Du har behov for at prøve ting af. Hvad er dit næste step opad? Hvad er den næste store udfordring, som du skal ‘mestre’? Gode hjælpere arbejder på at gøre sig selv overflødige…(så vidt muligt).
Det er så stærkt af dig, at du trodser voksne, der hjælper dig på en ‘automatisk’  og måske lidt tankeløs måde.
De gør helt sikkert deres bedste. Men de har behov for, at du klart og venligt fortæller dem, hvad du har behov for.
Jeg er sikker på, at de gerne vil være endnu dygtigere til deres job. Det kan du hjælpe dem til at blive.
Dine forældre har prøvet at tale med dem – uden held. Måske vil din mor eller far have gavn af at tale med ForældreTelefonen? De kan ringe på tlf. 35 55 55 57, så kan vi tale lidt sammen om problemet. Måske kan vi sammen få nogle ideer?
Hvem har du ellers, som du kan tale med? Det er godt at være åben. Forskellige mennesker kan give forskellige ideer og forslag.
Andre i kørestol må have været i samme situation som dig – findes der nogle steder på nettet, hvor man kan udveksle ideer?
Det er værd at prøve….for det er ikke i orden, at du skal leve med frustrationer i kroppen hele dagen lang. Håber at du får talt med nogen – ellers ring til os på 116 111. Så må vi tale videre om, hvad du så kan gøre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen