Brev
Skolen
Navne i brevet er anonymiseret af redaktionen
Hej…. Hedder M 13 år
Jeg håber i kan hjælpe mig, fordi det gør mig virkelig trist og ærgerligt fordi jeg er lige startet i 7 klasse idag men hele tiden da jeg har gået i skole har jeg bare aldrig ku følge med i engelsk og tysk timerene fordi jeg forstår virkelig ik det… Selvom jeg virkelig prøver og fx. Idag havde vi engelsk og det gik virkelig ik godt eller til at starte med skulle vi fortælle om os selv og det gik fint men så fortalte vores lærer noget og snakkede hele tiden men jeg forstod intet af det og føler virkelig bare at jeg er bagud i forhold til det med sprog i klassen fordi kan virkelig ik meget, fordi vil virkelig gerne øve mig men jeg ved bare ik hvordan…. Håber i kan hjælpe Og imorgen så jeg på skemaet at vi skal ha tysk til at starte med og vi skal fortælle om os selv og jeg kan ikke sige noget på tysk altså det er virkelig slemt kan kun sige 5 ord højst og ved ik hvad jeg skal gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M på 13 år.
Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du kan skrive det ned, som fylder hos dig.
Du skriver, at du lige er startet i skole igen efter sommerferien. Du er startet i 7. klasse.
Du synes dog at det er rigtigt svært at følge med i engelsk- og tysktimerne. Og du tænker, at du er lidt bagud i forhold til resten af klassen, når det kommer til sprogtimerne.
Du vil rigtig gerne øve dig mere og blive bedre, men du ved ikke hvordan.
Jeg vil gerne komme med nogle råd, som jeg håber, at du føler, at du kan bruge.
Først vil jeg sige, at det er de færreste, der er gode til alle fag i skolen. Vores hjerner er helt fra naturens side af bygget forskelligt. Nogle er gode til det med tal uden, at det kræver særligt meget af dem. Andre er gode til noget med mønstre eller ord. Og nogle er vildt dygtige med musikalske og kreative ting.
Jeg synes, at det er en kæmpe styrke hos dig, at du anerkender, at du ikke har så let ved at lære engelsk og tysk, som dine klassekammerater. Og at du vil gøre noget ved det. Virkeligt sejt gået!
Mon din engelsk- og tysklærer ved, hvordan du har det med deres fag?
Jeg synes, at du skal prøve at tale med dem hver især (medmindre du jo har den samme lærer i begge fag). Simpelthen fortælle dem præcis det, som du har skrevet til os. Du formulerer det rigtig godt i brevet, at du rigtigt gerne vil tale og forstå sprogene, men at du ikke ved, hvad du skal gøre. Jeg tænker helt bestemt, at begge lærere rigtigt gerne vil hjælpe dig. Men du er nødt til at fortælle dem det. Har du mod på det?
I dag findes der en masse online undervisning, som de måske kan anbefale dig at bruge – måske bare en lektion om ugen.
Jeg ved, at der også findes noget, der hedder en “mentor” ordning. Det er egentligt bare en anden ung eller voksen, som kommer hjem til dig (eller online) og hjælper dig med de fag, du ønsker. Det har jeg hørt fra andre unge, at de har haft stor glæde af.
Man har mentoren alene i fred og ro og kan stille dem alle de spørgsmål, man vil. I skolen kan det nogle gange være svært at få den ønskede hjælp til en bestemt opgave, man lige skal hjælpes videre i.
Og måske er det slet ikke nødvendigt. For måske kender din lærer dig så godt og ved lige præcis hvilken hjælp, der er bedst for dig.
Det er supergodt, at du tager fat i det her i starten af skoleåret. Så har dine lærere et helt skoleår med dig , hvor de har fokus på at støtte dig dér, hvor du har brug for det. Men også fordi du skriver, at du allerede kan se, der er tysk på skemaet i morgen.
Det skal ikke være sådan, at du begynder at få lidt ondt i maven, når du kan se, at der står tysk eller engelsk på skemaet. Det er meget bedre at finde en god løsning sammen med dine lærere.
Hvis du synes, at det er svært at skulle sige til din lærer alene, er der måske en voksen hjemme hos dig, som du kan fortælle det til? Så kan de hjælpe dig med at snakke med dine lærere. Det kan nogle gange være rart, når dem derhjemme ved, hvordan man har det.
Til slut vil jeg sige, at du er velkommen til at skrive herind igen, hvis du kommer i tanke om flere ting, som du gerne vil dele og have råd til at tackle. Vores tlf. nr. er 116111 og vi har åbent 24/7. Og du kan selvfølgelig også være anonym, når du ringer.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.