skolen

hey
jeg er 12 år og har et problem jeg går i skole når jeg har engelsk bliver jeg nervøs og får det dårlg og så er jeg bange for hvad det er jeg bliver meget hjemme fordi jeg får det dårligt.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev. Hvor er det flot, at du har overskud til at skrive til os, når du har det så svært.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det må være svært at være dig lige nu..? Du lyder som om, du kunne have brug for, at der var en som krammede dig..? Jeg tror, det er rigtigt vigtigt, at du finder en voksen, som du kan have tillid til. En du kan snakke med om, hvordan du har det, hvad der er svært lige nu, og hvad du har brug for, for at komme igennem de svære tider… Det kunne være din mor, en sød nabo eller måske din klasselærer…?

I skolen tænker jeg, at det er super vigtigt, at du får en snak med din engelsklærer, om hvordan du har det… For at kunne hjælpe dig, er det vigtigt, at vedkommende ved, at du har det svært. Jeg tænker også, om du kan være ærlig og fortælle, at det er årsagen til, at du tit er fraværende..? På den måde forstår de bedre alvoren i de ting, du fortæller. Din lærer bør kunne tage et hensyn til dig i en periode, hvor du har det svært. Forstået på den måde, at du skal være på skolen og være med i timerne, men din lærer kunne måske undgå at bede dig om at sige noget højt eller læse højt i engelsk i en periode, indtil du får det bedre… Hvis du har tillid til din klasselærer, kunne det måske være en idé at få hjælp af ham eller hende til at tage snakken med din engelsk lærer?

Ud over alt det jeg har skrevet til dig, så tænker jeg også, at du måske skal have noget hjælp til at komme ovenpå igen… Hvis I har en sød AKT lærer på din skole, kunne du måske få en snak med vedkommende? De er som regel søde og meget forstående og vil gerne hjælpe dig…

Hvis du får brug for at snakke lidt mere om det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.

De bedste ønsker, BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.