Brev
Skolen
Hej
Jeg har brug for hjælp
siden jeg er kommet i 7.klasse har jeg fået problemer især med mine lærerne og skolelederen
nu får i lige min historie:
Da jeg begyndte i 7.klasse så skulle vi gå i 2 måneder med vores klasse og så skulle vi deles op i klaserne: den kreative klasse , den internationale klasse, den naturfaglige klasse og den grundlæggende klasse.
Jeg ville rigtig gerne internationale klasse og man skulle første og anden prøviotet(staves) så jeg valgte i-klasse= international klasse fordi jeg ikke er god til engelsk og så ringede udskolingsleder og sagde at jeg ikke kunne komme i i-klassen
dagen efter tog vi op på skolen og snakkede med hende og så sagde hun at jeg skulle snakke med den lærer vi havde til klasselærer når vi fik hende den dag og så begyndte hun at forklare det, men jeg er rigtig ked af det og jeg kom i N-klassen og det går af helvedes til, jeg bryder mig ikke om de ekstra fag og jeg har det ikke godt, jeg skubber mine veninde fra mig og vil helst være alene.
I marts skal min mor op og snakke med nogle på skole og om jeg kan komme i K-klassen for der er mange piger , jeg kan ikke med mange drenge og det er der i N -klassen, ellers vil jeg flytte skole , men det må jeg ikke!
Jeg er en meget stille og genert pige, jeg har prøvet at cutte en gang.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!
Hilsen den generet pige!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære generte pige
Hvor er det dejligt at høre at du og din mor er godt i gang med at bearbejde din udskolingsleder, så du kan komme over i den klasse der er rigtig for dig. Jeg håber det lykkes at få dig over i den kreative klasse med mange piger.
Jeg tænker, at det du ønsker BørneBrevkassens hjælp til, er at finde ud af hvordan du kan få det bedste ud af din skolegang indtil mødet i marts. Du skriver at du er begyndt at skubbe dine veninder fra dig, fordi det går ad helvedes til i N klassen, og at du helst bare vil være alene. Jeg bliver nysgerrig på om du så har det bedre når du er alene, eller om du i virkeligheden savner dine veninder? Nogen gange kan vi komme til at skubbe dem væk, som vi allerhelst vil have tættest på os, fordi vi gerne vil have de skal kæmpe for at være sammen med os, eller opdage at vi har det svært. Nogle gange virker det, men andre gange er det ikke en god idé, jeg tænker derfor om der er noget som du savner at lave med dine veninder, som du kunne foreslå at I begyndte at gøre sammen igen?
Jeg tror det er vigtigt for dig at finde de gode ting ved frikvarterene og fritiden med veninderne, når du ikke er glad for at gå i N klassen. Jeg tænker at det gode måske kan være med til at opveje det du ikke er glad for, og gøre skoledagen bedre.
Du skriver, at du ønsker at skifte skole, hvis ikke du må skifte klasse til marts, jeg bliver nysgerrig på, hvad du tænker ville være bedre ved en ny skole, hvor du skal starte helt forfra? Er det mon fordi de har de fag du godt kunne tænke dig, eller er der andre grunde?
Du skriver du har prøvet at cutte en enkelt gang. Måske du følte det hjalp et øjeblik. Jeg tænker dog det er vigtigt at du finder noget der kan hjælpe dig til at få det bedre på en anden måde. F.eks. at være mere sammen med dine veninder igen, eller at begynde til en ny sport, hvor du kan få gode udfordringer og møde nye mennesker.
Jeg synes du lyder som en sej pige, der har nogen gode ønsker for sin skolegang og jeg er helt sikker på det nok skal lykkes for dig at få det endnu bedre end nu.
Hvis du har lyst er
du også altid er velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, her sidder der søde rådgivere klar til at hjælpe dig alle dage fra kl. 11-23. Det er gratis at ringe og helt anonymt. Vi har også en chat på www.bornetelefonen.dk, hvor man kan skrive med vores rådgivere.
Held og lykke herfra Børnetelefonen.
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen