Skolen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære generte pige

Hvor er det dejligt at høre at du og din mor er godt i gang med at bearbejde din udskolingsleder, så du kan komme over i den klasse der er rigtig for dig. Jeg håber det lykkes at få dig over i den kreative klasse med mange piger.

Jeg tænker, at det du ønsker BørneBrevkassens hjælp til, er at finde ud af hvordan du kan få det bedste ud af din skolegang indtil mødet i marts. Du skriver at du er begyndt at skubbe dine veninder fra dig, fordi det går ad helvedes til i N klassen, og at du helst bare vil være alene. Jeg bliver nysgerrig på om du så har det bedre når du er alene, eller om du i virkeligheden savner dine veninder? Nogen gange kan vi komme til at skubbe dem væk, som vi allerhelst vil have tættest på os, fordi vi gerne vil have de skal kæmpe for at være sammen med os, eller opdage at vi har det svært. Nogle gange virker det, men andre gange er det ikke en god idé, jeg tænker derfor om der er noget som du savner at lave med dine veninder, som du kunne foreslå at I begyndte at gøre sammen igen?

Jeg tror det er vigtigt for dig at finde de gode ting ved frikvarterene og fritiden med veninderne, når du ikke er glad for at gå i N klassen. Jeg tænker at det gode måske kan være med til at opveje det du ikke er glad for, og gøre skoledagen bedre.

Du skriver, at du ønsker at skifte skole, hvis ikke du må skifte klasse til marts, jeg bliver nysgerrig på, hvad du tænker ville være bedre ved en ny skole, hvor du skal starte helt forfra? Er det mon fordi de har de fag du godt kunne tænke dig, eller er der andre grunde?

Du skriver du har prøvet at cutte en enkelt gang. Måske du følte det hjalp et øjeblik. Jeg tænker dog det er vigtigt at du finder noget der kan hjælpe dig til at få det bedre på en anden måde. F.eks. at være mere sammen med dine veninder igen, eller at begynde til en ny sport, hvor du kan få gode udfordringer og møde nye mennesker.

Jeg synes du lyder som en sej pige, der har nogen gode ønsker for sin skolegang og jeg er helt sikker på det nok skal lykkes for dig at få det endnu bedre end nu.

Hvis du har lyst er
du også altid er velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, her sidder der søde rådgivere klar til at hjælpe dig alle dage fra kl. 11-23. Det er gratis at ringe og helt anonymt. Vi har også en chat på www.bornetelefonen.dk, hvor man kan skrive med vores rådgivere.

Held og lykke herfra Børnetelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.