Brev
Skolen
Hej
jeg er en pige på 10.
Jeg har det ikke godt i skolen følge mig tit ude for
vi er kun 5 piger i min klase og lig nu kunne 3 for rasten er syge
og har og fået min menstason det tør jeg ikke sige til nogen
kan i hjælpe mig🙏
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Når du føler dig udenfor, er du nødt til at fortælle det til din klasselærer, så du kan få hjælp til at få komme “ind i varmen”.
Det kan godt være, at man ikke har sine allerbedste veninder i sin klasse, men man skal altså ikke have en følelse af være udenfor.
Det skal skolen gøre noget ved. Det har den pligt til.
Du skal også tale med dine forældre om det, for de skal også være med til at hjælpe dig. Nogle gange handler det om at få lavet nogle legeaftaler eller “være sammen-aftaler” med de andre piger. Det kan dine og de andre pigers forældre samarbejde om at få sat i gang.
Det kan godt være svært selv at få til at ske, hvis man fx er bange for at få et nej, hvis man spørger, om nogen har lyst til at ses efter skole. Kender du dét?
I hvert fald vil det være godt for alle jer piger, hvis I er gode venner allesammen.
Jeg håber, at disse råd kommer til at løse problemet, så i får det godt sammen i klassen.
Ellers håber jeg, at der er andre ting som kan hjælpe til at du kan få det godt med at gå i skole.
Du skal i hvert fald ikke gå og føle dig ensom. Det kan få nemlig få en til at føle, at du ikke er god nok, som du er. Men du er god nok!
Måske er der nogen på din skole eller i fritiden, som du kan gå til en fritidsinteresse med. Når man har fælles interesser, så kan det være nemmere at blive venner. Ville det være en idé for dig?
Du har fået menstruation, og jeg kan godt forstå, at du er genert omkring det. Det er meget forskelligt hvornår man får menstruation. Man kan være 9 år og nogen får det først når de er 16 år.
De fleste piger er mellem 10-14 år, når den første menstruation kommer. Nogen kan være yngre eller ældre. Det kan føles svært at være den første eller den sidste i klassen, der får menstruation.
Hvis du slet ikke har fortalt det til nogen og går med det helt alene, så synes jeg, at du hurtigt skal fortælle det til din mor, så hun kan hjælpe dig med at få styr på bind og sådan noget. Måske vil det være nemmere at du skriver det til hende, så hun ved, at du har brug for hendes hjælp.
Selvom det kan føles pinligt, så er det godt at du har en, som kan hjælpe dig. Din mor har også selv fået sin første menstruation, da hun har var ung. Så hun ved hvordan det var for hende. Måske kan hun fortælle om sin første menstruation?
De andre piger behøver ikke at vide det, hvis du ikke har lyst til at fortælle det.
Det er nok, hvis dine forældre og din lærer ved det, så du kan få lov at gå på toilettet i timerne, hvis du for brug for det. Og så de er opmærksomme på, at du kan være træt, have ondt, føle dig dårlig eller trist til mode.
Man kan godt være ekstra følsom, når man har menstruation. Det vil sige, at ens triste følelser bliver forstærket. Men det går heldigvis over igen.
Der er rigtig mange piger, som har brug for at snakke med nogen om det, også selvom man synes det er pinligt. Vi har lavet et tema om menstruation, så du kan få mere viden om det og måske blive mere ok med at tale om det?: Menstruation
Jeg håber, at du bruger dit mod til at få hjælp og få talt om de ting, som er svære.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen