Brev
Skolen
Kære …
Jeg er ikke glad for at komme i skole fordi jeg føler mig usikker. Jeg føler jeg skal leve op til min veninde hele tiden. Det stresser mig og græder derfor også meget når jeg kommer hjem. Jeg ved ikke hvordan jeg kan få der sagt til min veninde. Er bange for at vi så ikke er venner mer.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det flot, at du skriver og beder om hjælp. Når man er 11 år, skal man ikke gå og være så ked af det hver dag. Du fortjener at have det godt og være glad.
Kan det tænkes, at du går med følelsen af, at din veninde er bedre end dig? Jeg får ligefrem indtryk af, at du føler dig ‘forkert’ sammen med hende? Du skriver, at du har følelsen af ikke at kunne leve op til hende.
I første omgang kunne du måske prøve at tale med hende om det? Måske er din veninde slet ikke klar over, hvordan du har det, når I er sammen?
Det godt at kunne tale med sin veninde om ting, der ikke er nemme. Det er godt at opdage, at man kan være gode venner bagefter. Også selvom man har ‘afsløret’ lidt af, hvad man føler og tænker. Ville du turde tale med hende?
Du skriver, at du føler dig usikker, og at du er bange for at miste hende. Hvis man er bange eller meget usikker, kan det føles rigtigt svært at få startet en samtale om et følsomt emne.
Så vil en god snak med en voksen måske hjælpe dig. I kunne måske tale om, hvordan usikkerheden påvirker dig? Der er stor sandsynlighed for, at din mor også kender til usikkerhed. Det gør de allerfleste mennesker nemlig. Mon hun har ideer eller forslag til, hvad du kan gøre?
Men måske kunne du prøve at få en samtale i gang, hvis du kører i bil med din mor? Eller du venter sammen med din mor ved et stoppested? Nu ved jeg slet ikke, om du overhovedet har forældre, du kan og tør tale med om den slags?
Måske er der en anden voksen, du hellere vil tale med… en fra SFOén eller en venindes mor?
Du kan også ringe herind til os på BørneTelefonen på 116 111, og snakke med en vores søde rådgivere, så kan vi sammen finde ud af hvordan du får det bedre.
kærlig hilsen
BørneTelefonen